Tidligere har jeg slitt med å legge bort Football Manager lenge nok til å skrive en anmeldelse. I år sliter jeg med å spille nok til å skrive en anmeldelse.
I fjor tok Sports Interactive og Sega avgjørelsen om å kansellere Football Manager 25. Det ble rett og slett for mye jobb med å bygge spillet fra grunnen av og det de klarte å levere var ikke godt nok. «Spillet var ikke gøy», som Miles Jacobson, studiodirektør i SI uttrykte det.
De skal ha ros for å ta den avgjørelsen og ikke gi ut et produkt som garantert hadde tjent dem penger. Samtidig ville det gitt selskapet en betydelig ripe i lakken.
Konstant strøm av oppdateringer
Spol ett år fram i tid og nå sitter vi her med Football Manager 26. Og avgjørelsen om å kansellere FM25 blir enda mer forståelig. Det er tydelig at arbeidet med en ny kampmotor og få hele spillet over på Unity har vært vanskelig. Selv ved store oppdateringer tidligere har i alle fall grunnmuren stått igjen, når har de revet alt og startet på nytt.
Lanseringen av FM26 ble, som dere kanskje skjønner, heller ingen suksess. Betaversjonen skulle som vanlig få seg oppdatering og gå over til fullversjonen, men på lanseringsdagen kom det ingen oppdatering. Den kom først dagen etter. Ingen stor greie kanskje, men det er likevel en illustrasjon på at man lå voldsomt bakpå.
Gjennom de siste ukene har det jevnlig kommer oppdateringer, som har hjulpet på de verste problemene, men det gjenstår fortsatt mye. Det har blitt rapportert enormt med bugs, men jeg har heldigvis vært skånet for det verste. FM26 har aldri vært ikke spillbart, men har framstått og framstår uferdig. La oss se litt nøyere på spillets ulike bestanddeler.
Uvant grensesnitt
Jeg vil si at førsteinntrykket av FM26 er ganske godt. Det nye grensesnittet ser ålreit ut, akkurat grensesnittet skal vi komme tilbake til seinere, og prosessen med å skape deg en ny managerprofil er løst på en fin måte. Du velger deg tidligere erfaring både som spiller og trener, i tillegg til hvilke trenerutdanninger du har. Nytt av året er at du også kan ha erfaring med administrative oppgaver som styremedlem eller direktør. Du kan også velge en bakgrunn som journalist eller fotballekspert.
Basert på de valgene du tar setter spillet opp en passende profil for deg. Dette gir spillet et ekstra lag av innlevelse og gir grobunn til gode fortellinger. Og det siste er veldig viktig i et Football Manager-spill.
Det nye grensesnittet ser ålreit ut, om en smule konsollifisert, men veldig uvant i forhold til det vi er vant til. At Football Manager trengte et nytt grensesnitt var det ingen tvil om. Eneste grunnen til at det var lett for meg å navigere i det gamle var fordi jeg visste hvor alt lå. For nye spillere vil jeg tro det var omtrent umulig. Litt som det er for meg nå.
Sånn sett veit jeg ikke om nye spillere får så mye igjen for det nye grensesnittet, for det er fortsatt overveldende og ikke nødvendigvis logisk satt sammen. Det blir selvfølgelig bedre når du har blitt vant til det, og fått satt opp noen bokmerker, som jo er en fin mulighet. Likevel framstår grensesnittet som unødvendig klønete. Det verste er kanskje hvor tregt det flyter, med en liten forsinkelse for hver trykk. Det blir enerverende i lengden.
Fjernet funksjoner
Spillets kanskje verste skjerm per nå er hvor du kan sette opp treningsopplegg for laget. Det er egentlig ingenting særlig nytt her fra tidligere, det er bare utrolig rotete satt opp. Heldigvis er det ikke så viktig for meg, for dette er stort sett noe jeg lar assistenten min ta seg av, men dette er definitivt noe de ikke har gitt så mye kjærlighet denne runden.
Verre enn de funksjonene som er altfor godt begravet i grensesnittet er de som er helt borte. Enkelte har kommet tilbake gjennom patchene, men at det ikke var der ved utgivelse er ganske utrolig. Som for eksempel muligheten for å se profilen til innbytterne dine før du skulle sette dem inn i kamper. Det er nesten som om man ikke har spilt spillet før det ble pushet ut til matchene. Litt for mange av disse quality of life-funksjonene mangler eller er rett og slett fjernet.
Litt taktikk takk
Nå har det vært mye negativitet, så la oss se litt på det som gir oss håp for framtidige versjoner: Taktikkskjermen og kampdag. Når du bygger en taktikk, kan du nå sette opp roller både med og uten ball. I all enkelhet forklart med eksempelet at en 4-3-3 i angrep blir til en 4-5-1 i forsvar. Det er også mulig å gi spillerne ulike roller i forsvar og angrep. Vil du at vingen din skal følge backen sin når dere mister ballen, eller skal han ligge igjen som en kontringsmulighet?
Høres dette overveldende ut med litt for mye å holde styr på? Egentlig ikke, for her gjør FM26 en god jobb med å forklare deg hva de ulike rollene gjør og hvilke attributter som er viktig for å bekle de ulike rollene. Og du i tillegg en god visualisering av hvordan taktikken din vil fungere i praksis under laginstruksjoner. Her kan du klikke på ulike deler av banen, så får du se hvor spillerne dine vil være. I teorien. Aldri har det vært enklere (og mer komplisert) å lage taktikker i FM.
Det hjelper imidlertid lite hva du sitter og knoter med på taktikkbrettet hvis det ikke kommer til syne i kampmotoren. Og nettopp kampmotoren var hovedgrunnen til at man så behovet for å bygge spillet på nytt. Her har de også gjort en god jobb for rammen rundt matchene har blitt utrolig mye bedre. Presentasjonen er flott, spesielt hvis du spiller i en liga hvor alt av lisenser er på plass.
Kampdag
På banen har FM aldri sett bedre ut. Det grafiske er løftet mange hakk, men det er fortsatt et godt stykke unna FIFA-spill som kom ut for ti år siden. Animasjonene og bevegelsene har blitt mye bedre. Du ser i større grad spillernes ferdigheter på banen. Heldigvis er taktikken du setter opp også godt representert. Spillerne gjør fortsatt i overkant mange dumme valg, og en del absurde dataspill-situasjoner oppstår med ujevne mellomrom, men kampene er et høydepunkt.
Problemet til FM26 er det som skjer mellom kampene. Jeg skrev tidligere i anmeldelsen at det er viktig at Football Manager-spillene legger til rette for god historiefortelling. Fordi helt siden det het Championship Manager har denne spillserien blitt beskyld for å være en regnearksimulator. Og det er vanskelig å være helt uenig i det.
Historiefortelling
Det er åpenbart at å spille FM handler ekstremt mye om å sette tall i system. Enten det å sette opp en formasjon, vurdere spilleres ferdigheter eller prestasjoner. Men hvis dette var alt det var, ville det blitt utrolig kjedelig. Den største styrken til FM gjennom mange år er hva som skjer mellom kampene og hvordan spillet oppfordrer til og legger til rette for god historiefortelling.
Gjennom mange år har jeg laget utrolig mange FM-historier. Flere av disse er skrevet ned på forum i det fordums internettet. Selv her på spill.no har jeg skrevet en FM-historie der jeg forsøkte å få Norge til VM i Russland.
I FM26 er perioden mellom kampene dørgende kjedelig. Det blir en pliktøvelse i å komme seg gjennom epostboksen og klikke på continue. Jeg har ikke lyst til å bruke tid i menyene, på speiding eller å analysere data. Det er ingenting som gir meg en gnist til å lage en historie, verken på papir eller i hodet. Nettopp dette gjør det vanskeligere å motivere seg til å spille.
Når alt dette er sagt så kan jeg ikke sitte her å påstå at FM26 er et dårlig spill. Det er bare langt mer upolert, på grensen til uferdig, enn tidligere. De aspektene man har fokusert på legger grunnlaget for et strålende spill i framtida. Det er for eksempel imponerende hvor sømløst kvinnefotball er implementert. For en taktikknørd som meg så er det å lage taktikker og se dem komme til liv i kampmotoren en fryd. Problemet er bare at noe av hjertet mangler.















