Forhåndstitt: Rockbeasts
0

Forhåndstitt: Rockbeasts

Husker du et spill fra begynnelsen av 2000-tallet som het Rock Manager? Her skulle du sette sammen et band, produsere en demo, få platekontrakt, booke konserter og så videre. Jeg husker dette som et fantastisk business sim-spill, og jeg kunne virkelig tenkt meg en moderne utgave av dette.

Det er her Rockbeasts entrer scenen. Istedenfor å sette sammen et band får du her et band i fanget. De har holdt på en stund, men ikke vært i nærheten av å slå igjennom. De trenger hjelp. Din hjelp.

I bandet er det ulike personligheter du må håndtere. Vokalisten oppfører seg allerede som en bortskjemt stjerne, mens et par av de andre sliter med sine demoner.

Å være manager handler i all enkelthet om tre ting. Det første er å ta valg. Og Rockbeasts er veldig nøye på å fortelle deg at de valgene du tar vil ha konsekvenser. For eksempel om du er villig til å gi, den nylig tørrlagte, trommisen et par øl før konserten for å roe nervene hans og få han til å spille bedre.

Nummer to på listen til en manager er å løse problemer. Enten det er ved å finne ledig plass på øvingslokalet gjennom bruk av en gærning med et balltre eller du hjelper eieren av et utested med en lånesøknad mot at dere får spille konsert der.

Det siste punktet handler om å ta vare på og promotere bandet. Her har du en liten by til disposisjon hvor du kan fylle opp fire ulike valutaer du bruker for å ta bandet videre og løse oppgaver. Du kan tjene penger på å spille på gata. Du kan generere hype ved å ta ut en annonse i lokalavisa eller dele ut flyers. Øk bandets helse ved å ta dem med ut å spise eller få dem til å legge seg tidlig. Gjør bandet mer fornøyd ved å ta dem med i den lokaleplatesjappa eller spander noen øl på dem.

I de tre kapitlene jeg spilte rakk jeg ikke bli lei av gameplay-loopen, men hvis det ikke introduseres noe mer etter hvert kan det fort bli ensformig.

Det som virkelig løfter Rockbeasts er presentasjonen. Animasjonsstilen er som tatt rett ut av BoJack Horseman, med antropomorfe dyr i hovedrollene. Mange av temaene som tas og tonen i spillet er også relativt lik. Stemmeskuespillet er i tillegg veldig godt. Og den musikken jeg har hørt til nå er lovende.

Jeg savner imidlertid at man kan være med å produsere låtene til bandet. Mulig det er noe som åpner seg etter hvert.

Selv om det er en del spillmekanikker som handler om din rolle som manager, vil jeg si at hovedelementene her er karakterene og relasjonen dem imellom. For at dette spillet skal fungere optimalt er det derfor viktig at historien er godt skrevet med troverdig og engasjerende karakterutvikling. Det er selvfølgelig også viktig at musikken holder god kvalitet.

Det vi har sett av Rockbeasts så langt er i alle fall lovende. Endelig utgivelse er ikke bestemt, men ser ut til å bli i 2026. Jeg gleder meg til å gå tilbake til 90-tallet og lede det brokete bandet til ære og berømmelse.

About Kjell-Arne Jørgensen

Journalist fra Drammen som bor og jobber i Skedsmo. Relativt altetende når det kommer til spill. Har fortsatt til gode å spille noe som er bedre enn The Witcher 2.

Legg igjen en kommentar

You must be logged in to post a comment.