I februar kunne vi skrive om den norske spillutvikleren Artplant som hadde sikret seg lisens til å lage et onlinerollespill basert på den populære bok- og TV-serien A Game of Thrones. Nå har Artplant sikret seg nok en utviklerjobb, denne gangen skal de lage et spill basert på G.I. Joe.
Militærmoro
G.I. Joe var opprinnelig en tegnefilmserie for barn med amerikanske superhelt-aktige soldater i kamp mot terroristorganisasjonen Cobra. I nyere tid har den gjenoppstått som spillefilm, og en oppfølger til filmen kommer senere i år.
Med fjorårets lansering av Battlestar Galactica Online, samt den nylige annonseringen av Game of Thrones-rollespillet, virker det som den norske utvikleren har spesialisert seg på å lage spill av store lisenser. Det er et resultat av fire års hardt arbeid, forteller studiosjef Jack Kristoffersen Wulff til Spill.no.
– Vi bestemte oss for fire år siden å bli mestere på 3D MMO webspill, og har brukt mye tid på bygge opp teknologi og erfaring for å nå dette. Så det at vi var tidlig ute, og hadde laserfokus, har gjort at vi nå er den ledende utvikleren av denne typen spill. Og suksessen til Battlestar Galactica åpnet selvsagt masse dører for oss, forteller Wulff.
På starten av 2000-tallet spesialiserte Artplant seg på norske barnespill basert på lisenser, og de har blant annet jobbet med Kaptein Sabeltann, Jul i Skomakergata og Jul i Blåfjell. Utviklerne er vant til å jobbe med andres verk, men det er noen forskjeller når de nå skal takle store amerikanske skaperverk.
– Den største forskjellen er at i Norge så snakket vi med personen som hadde lagd universet, mens på amerikanske IP-er (intellektuell eiendom, journ.anm) så snakker vi med en produsent i selskapet som eier IP-en. Det er definitivt enklere å kunne spørre Terje Formoe direkte om det var greit at man slåss med spøkelset til Grusomme Gabriel, sier Wulff.
G.I. Joe – Special Ops skal utvikles til Facebook, en plattform mange gamere anser som en mindreverdig spillplattform. Men Artplant vil gjerne endre denne oppfatningen.
– Utfordringen – og muligheten – med å lage Facebook-spill er jo at mange spillere ikke forbinder Facebook med en morsom spillopplevelse. Så vi jobber med å ta vare på den “vanlige” spillbarheten fra PC og konsoll, men så bryte den opp så spillet kan ta nytte av alle de spennende tingene som kommer med Facebook-plattformen, forklarer Wulff.
G.I. Joe – Special Ops skal etter planen lanseres til Facebook i juni.
Se konseptbilder fra spillet på neste side!