– I Guerrilla elsker vi å lage teknologi som utnytter maskinvaren fullt ut, forteller Hermen Hulst, sjefen for Guerrilla.
Jeg sitter i møterommet til Guerrilla i Amsterdam. Det er her Killzone-serien til Playstation-konsollene har blitt klekket ut. De tekniske trollmennene i det nederlandske studioet er klassens beste når det gjelder å temme og utnytte kreftene i Sonys konsoller. Killzone på Playstation 2 imponerte. Killzone 2 på Playstation 3 var en teknisk tour de force. Å følge opp en dataanimert film fra Sonys E3-konferanse ble ansett som umulig, men Guerrilla klarte å skape et spill som rent teknisk innfridde hypen.
Nytt studio
Så hvordan er det da å ta steget ned til Playstation Vita? Fra å være utvikleren med bombastiske spill der det drønner i subben mens storslagne slag utspiller seg på en gigantisk TV skal Guerrilla nå konvertere opplevelsen til en liten skjerm som får plass i lomma. Det vil si, det nystartede Guerrilla Cambrigde skal dytte opplevelsen inn på Vita.
Guerrilla Cambrigde består av tidligere ansatte i SCEE Cambrigde, et studio som blant annet står bak LittleBigPlanet på PSP samt spill som Primal og Ghosthunter. De anses som eksperter på å utvikle til håndholdt og er i full gang med å lage en fullverdig håndholdt Killzone-opplevelse. Dette gjøres i tett samarbeid med Guerrilla i Amsterdam.
Jeg får likevel inntrykk av at hele besøket vårt i Amsterdam er en liten distraksjon. Vi får aldri komme inn i selve studioet, og det virker som at foruten å gi fra seg grafikk og motorer samt ha en overordnet kontroll med retningen det håndholdte spillet tar har Guerrillas hovedkvarter lite å gjøre med selve utviklingen av det kommende spillet. Deres fokus er mest sannsynlig på Killzone 4 og Playstation 4 og det er helt sikkert derfor vi ikke slipper inn i selve utviklingsområdet i studioet.
Leiesoldat
Killzone Mercenary er et sidespill i Killzone-sagaen. Det foregår på siden av alle de tre foregående hovedspillene i serien. Man spiller Arran Danner, en skjeggete leiesoldat med tatoveringer og solbriller som jobber for de som betaler best. Ved å fokusere på en ny og ukjent tredjepart i konflikten mellom jordboerne og Helghast, ser Guerrilla sitt snitt til å gjenbesøke de tidligere spillene i serien. Første oppdrag foregår rett etter Killzone 1. Et annet foregår under Helghast-invasjonen i toeren. Vi får sjansen til å se konfliktene og tidligere episoder i serien fra en ny vinkel. Kynikeren i meg hevder at det også er en ypperlig anledning til å gjenbruke gamle kart og grafikkressurser, men ham om det.
Leiesoldat-aspektet bringer et nytt aspekt til spillet. For det første handler det nå om å tjene penger. Alt man gjør i spillet resulterer i penger, de tikker inn på kontoen etter hodeskudd og oppnådde mål. Til og med i flerspilleren tikker pengene inn for prestasjonene. Alt går inn på samme konto og kan brukes til å kjøpe nye våpen, ferdigheter og utstyr. Et hvert spill med en såpass omfattende spillvaluta åpner selvsagt for muligheten til å bruke ekte valute for å kjøpe virtuell, noe Guerrilla for tiden undersøker. Vage svar fra utviklerne hinter om at de undersøker modellen, men de vil verken bekrefte eller avkrefte at mikrotransaksjoner kan bli en del av spillet.
Uansett lover studioet at spillet man kjøper er en komplett skytespillopplevelse med innebygd en- og flerspillerdel. Historien om leiesoldatgruppen får en ny vending når oppdraget er å redde en ambassadør i en krigssone. Ambassadøren blir drept mens sønnen overlever, og sønnen skal vise seg å være en viktig brikke i den pågående striden som begge de to krigende parter vil ha tak i.
Se gameplay-video fra Killzone Mercenary her:
Spilletid
Min halvtime med enspillerdelen var hyggelig. Sammenlignet med middelmådige Resistance og katastrofedårlige Call of Duty: Black Ops 2 på Vita, har Killzone Mercenaries en helt annen kvalitet. Grafikken er god, selv om teksturer ikke imponerer på nært hold. Våpen- og fiendeanimasjoner holder høy standard, og nivådesignet ser bra ut. Det føles som et Killzone-spill, med tung og seig kontroll, slik som i Playstation 3-spillene.
Noen små problemer var det. Billedoppdateringen var ikke helt perfekt – spillet hakket en del – og siktingen føltes også litt ubalansert. Det var nesten som om responsen på skjermen hang litt etter min egen styring med spakene. Dette var dog en tidlig versjon av spillet, og faktorer som sannsynligvis blir optimalisert og forbedret før lansering.
Spillet utnytter også berøringsskjermen til Playstation Vita. I nærkamp drar vår helt frem kniven sin og man må knerte fienden ved å følge en pil på skjermen med fingeren. Det bidrar ikke akkurat til innlevelsen, men er heller ikke så forstyrrende som i mange andre spill som insisterer på å bruke skjermen som styreflate.
Enda mer interessant er innføringen av ulike duppedingser man kan bruke. I demonstrasjonen fikk vi prøve en Mantis, en flyvende liten dings som kan spane på fiender og også drepe de med to sylskarpe klør. Det var nyttig å kunne spane området foran meg med min lille venn, samtidig som jeg fikk fjernet et par vakter på veien.
Oppdraget jeg prøvde var en heller standard Killzone-affære. Det åpnet eksplosivt med flyvedrakter og lav-orbit-hopp ned i en krigssone – en filmsekvens. Vel nede i Helghast-basen skal knapper trykkes på og signaler aktiveres. Relativt standard skytespilloppgaver med vakter som kommer løpende på signal.
En artig vri er at for å forlenge levetiden på enspillerdelen kan man spille gjennom de oppdragene man har klart på nytt med nye mål og oppdrag. Dette er et artig påfunn som kan fungere veldig bra.
Flerspillerkaos
Guerrilla nøyer seg ikke med lage en fengende enspilleropplevelse, de vil også by på en skikkelig flerspilleropplevelse med lagkamper og andre gjenkjennelige skytespillmoduser. Opptil åtte spillere kan konkurrere med hverandre over nett, og all statistikk og ranking ender opp på Killzone-hjemmesiden.
Også denne modusen fikk vi prøve. Kartet var satt til noe som lignet en nedlagt gruve der kampen foregikk rundt en maskin i midten som skal aktiveres. Kontrollen var som i enspillerdelen, og det fungerte helt fint de kampene vi fikk prøve med fem spillere. Det fungerer, men er det bra nok? Hvorfor skal jeg spille Killzone-flerspiller på en håndholdt over det trådløse nettverket mitt hjemme når jeg kan spille en bedre Killzone-flerspiller med Killzone 3 og en Playstation 3 på storskjermen min? Jeg deler min bekymring om hvorvidt dette faktisk vil være noe folk gidder å spille med spillets regissør Piers Jackson, men han er overbevist om at folk vil strømme til på nett for å skyte hverandre.
Håndholdte bekymringer
– Målet vårt har vært å levere den komplette Killzone-opplevelsen. At spillet er håndholdt har endret noen av kravene til hva vi må fokusere på i spillet. Spillet må være delt i oppdrag, ha høy gjenspillingsverdi og by på både lange og korte episoder, fortalte Jan-Bart van Beek, art director hos Guerilla. Spørsmålet mitt var hva som skiller et håndholdt spill fra et stasjonært spill.
For meg skurrer målsettingen til Guerrilla. Jeg synes de beste håndholdte spillene er de der spillopplevelsen ikke føles kompromittert eller fattigere enn spill på stasjonære konsoller. Altså spill som utnytter det håndholdte og mobile formatets styrker og ikke prøver å etterape styrkene til spill på PC og stasjonære konsoller. Hvor enn teknisk imponerende de er lider spill som Uncharted, Assassin’s Creed: Liberation og Resistance på Playstation Vita fordi det alltid føles som man spiller en kompromittert opplevelse som hadde fungert bedre på en Playstation 3.
Det er en gammel manns bekymring dette her. Playstation Vita er en utmerket spillmaskin, og den trenger gode og unike spill som får folk til investere tid og penger i maskinen om den skal overleve. Utover gleden over å spille Killzone på en håndholdt konsoll er jeg redd for at Killzone: Mercenary ikke har den unike faktoren som får folk til å ta med seg et spill i lomma på vei til jobb eller skole. Å gjenskape en Playstation 3-opplevelse på håndholdt format er sikkert spennende for den mest dedikerte Killzone-fansen, men noe salgsargument for Playstation Vita blir dette neppe.
Se flere bilder fra Killzone Mercenary på neste side!
Killzone Mercenary utvikles av Guerrilla Cambrigde og utgis av Sony Computer Entertainment. Spillet lanseres på Playstation Vita i løpet av året. Reise og opphold for å besøke Guerrilla i Amsterdam ble betalt av Sony Computer Entertainment.