Det er mørkt, stemningsfullt og stappet med action. Jeg sitter i en kinosal og ser F.E.A.R. 3-produsent Ernest Zamora spille et nivå i spillet. Vi befinner oss i et forlatt supermarked, vegger og tak har slått sprekker her og der, og varer og hyller står hulter til bulter. Noen minutter tidligere var vi i et helikopter med et spøkelse. Feddell. Min bror.
Såpeopera
Vanligvis prøver spillutviklere å starte litt på nytt når de lager en oppfølger. Et spill som er knyttet for nært opp til forgjengeren, kan skremme vekk nye spillere som ikke har spilt forløperen. Så det er greit å starte med blanke ark, bruke samme helt men introdusere nye bikarakterer og en helt ny historie. Ikke i F.E.A.R.-serien.
Mens vi i det første spillet var Point Man, på jakt etter Paxton Fettel, som tilfeldigvis viste seg å være broren hans, var vi i spill nummer to Michael Becket, som fikk den tvilsomme æren av å bli voldtatt av Alma – spillseriens skumle langhårete kvinne. Ni måneder senere er F.E.A.R. 3 i gang. Igjen er vi Point Man, men denne gangen har vi fått selskap av spøkelset til vår bror, og målet er å stoppe Alma, som tilfeldigvis har termin med barnet til Becket akkurat nå.
Ja, det virker som en såpeopera uten like, men produsent Ernest Zamora tror ikke dette vil skremme nye spillere fra å kaste seg ut i F.E.A.R. 3, selv om de ikke kjenner til forgjengerne.
– Historien har blitt forenklet en god del i forhold til forgjengerne. Det handler nå nesten utelukkende om de to brødrene, og Alma som skal bli mor, og det er ikke nødvendig å kjenne til alt det intrikate som har skjedd tidligere. Vi har dog lagt inn mange detaljer og nikk til de gamle spillene, noe vi tror F.E.A.R.-veteraner vil sette pris på, forsikrer Zamora.
Samarbeid
Turen gjennom supermarkedet fortsetter, og vi får se spillets samarbeidsmodus med delt skjerm. Zamora er Point Man og en Warner-ansatt styrer Fettel. De utfyller hverandre bra, og i motsetning til andre førstepersons skytespill med samarbeidsmodus, har de helt ulike krefter og må spilles med ulike taktikker.
Samtidig er de ufrivillige partnere, Day 1 Interactive har realisert konflikten mellom de to ved å la spillerne kjempe om å få tilgang til erfaringspoeng, som igjen oppgraderer ferdigheter. Man kan være snill å dele likt, eller man kan være ego og bygge opp sin egen karakter på bekostning av partneren.
På skjermen forlates varehuset til fordel for et digert lager, og zombielignende vesen dukker opp fra alle kanter. Grafikken flyter fint, men jeg blir ikke overveldet av det jeg ser. Samspillet mellom de to hovedpersonene er spennende, men handlingen på skjermen er ikke like innovativ og frisk.
Sentral flerspiller
Bedre blir det når jeg selv får prøve spillets flerspillerdel etter presentasjonen. Kampanjens samarbeidsmodus får vi ikke prøve, men F.E.A.R. 3 er stappet med innovative flerspillermoduser der man slåss med og mot hverandre.
Flerspillerdelen virker mer sentral enn i de fleste actionspill, og virker veldig nært knyttet opp til spillets historiedel. Mange spillutviklerstudioer velger å fokusere utelukkende på historiedelen, mens et annet studio utvikler flerspillerdelen, men ikke hos Day 1 Studios.
– Vi har kun vært et utviklingsteam som har laget spillet, nemlig Day 1 Studios. Warner Brother Interactive har selvsagt også vært involvert, men både historiedelen og flerspilleren er laget av det samme teamet, forklarer Zamora.
Variasjonen er kanskje det som imponerer meg mest. I en modus er vi fire soldater som flykter fra Alma’s dødsvegg: en hylende usynlig vegg som tar innpå oss hele tiden. I vill panikk løper vi gjennom en skog og skyter ned fiender underveis, for å slippe unna den sikre død. Hvis en av våre medsoldater faller om, må han gjenopplives. Det er nok at en dør for at det skal bli game over. En for alle, alle for en.
I en annen konkurrerer vi om å samle flest mulig sjeler som spøkelser. Vi besetter soldater og skyter på hverandre. Hver gang man dør mister man halvparten av sjelene sine, som motstanderne kan plukke opp. Ekstremt kaotisk.
Den tredje modusen vi får prøve er en variant av Firefight, der stadig vanskeligere bølge etter bølge med fiender kastes mot oss i et øde industriområde. Her kan vi styre små mecher og forskanse oss i hus.
– Fra starten av ønsket vi å lage en innovativ og unik flerspillerdel. Dette har vi oppnådd ved å ta redskapene og ferdighetene fra F.E.A.R.-spillene og implementere de direkte inn i flerspillerdelen. Muligheten til å overta kroppen til fiender, Almas skrekkeffekter, dødsveggen, og så videre, alt dette er elementer som kjennetegner F.E.A.R.-spillene, og som vi føler har skapt flere unike moduser.
Med så mange moduser og ferdigheter å mestre føles det nesten litt overveldende. Jeg spør om Zamora ikke er redd for å skremme vekk mer tradisjonelle FPS-spillere som bare vil ha et maskingevær og fiender å skyte ned.
– Nei, jeg tror ikke det. Hver modus har en eller to unike konsepter man må mestre, ikke mer enn det. Det er brukervennlig for alle, og vi har vært nøye med å ikke overvelde spillerne med funksjoner. Man bruker en enkelt knapp for å gå inn i kroppen til en fiende, en enkelt knapp for å redde en medsoldat, og så videre.
Etter noen timer med F.E.A.R. 3 forlater jeg Amsterdam med litt delte inntrykk. En forrykende flerspillerdel, med god flyt og høyt tempo, som mest av alt minner meg om en blanding av Left 4 Dead og Call of Duty imponerte meg stort, men jeg er fortsatt ikke helt solgt på historien i F.E.A.R. 3. Det store fokuset på samarbeid og konkurransen mellom Fettel og Point Man føles mindre gjennomtenkt enn de ulike flerspillermodusene. F.E.A.R. 3 ser ut til å bli et unikt flerspillerspill, så får vi håpe mine begrensede inntrykk av enspillerdelen blir gjort til skamme når spillet kommer i slutten av mai.
Se flere bilder fra F.E.A.R. 3 på neste side!
F.E.A.R. 3 utvikles av Day 1 Studios og utgis av Warner Bros Entertainment. Spillet lanseres på Playstation 3, Xbox 360 og PC 26. mai. Turen til Nederland for å prøve spillet og intervjue produsenten ble betalt av Warner Bros. Entertainment.
Les også: