(Et onlinespill som «World of Warcraft» er umulig å anmelde grundig på noen dager. Vi har derfor valgt å la Ole, som har lang erfaring med «World of Warcraft» før han la det på hylla for over et år siden ta en titt på «World of Warcraft: Cataclysm». Dette er hans førsteinntrykk basert på spilling av betaen og de første dagene med fullversjonen – en gammel «WoW»-veteran som vender tilbake. Om noen måneder satser vi på å publisere hans inntrykk av spillets end-game-innhold. – red.)
I løpet av «World of Warcrafts» seks eventyrlige år som den definitive kongen på MMO-haugen, har det kun to ganger blitt tuklet med suksessformelen i form av tilleggspakker. Begge har i all hovedsak fokusert på å holde på spillere som stanget hodet i taket, men med unntak av to nye raser i «The Burning Crusade», har første del av spillet har fått stå nesten uberørt siden 2005. «World of Warcraft: Cataclysm» er for all del stappet til randen med nytt innhold, også for erfarne spillere, men hovednyheten ligger utvilsomt i at også de første ukene i Azeroth nå fortoner seg helt annerledes.
Naturkatastrofe
Den onde dragen Deathwing har vendt tilbake, og det med snippesken full av ødeleggelse. Naturkatastrofene herjer, og Azeroth slik vi kjenner det har gjennomgått en ekstrem makeover av den mer omfattende sorten. Overalt ser man konsekvensene av branner, flommer, flodbølger og jordskjelv, og faksjonene Horde og Alliance kjemper plutselig om helt forskjellige landområder enn tidligere. Selv om verden står på randen av totalkollaps og trues av en helt ny, mektig ondskap, er det ingen grunn til å legge bak seg gamle feider og samarbeide, skal vite.
Midt oppi dramaet finner vi to splitter nye raser: Worgen og Goblins. I oppstartshistorien til førstnevnte inntar man rollen som et menneske som kjemper mot invasjon fra en ny trussel – ulvelignende monstre på to ben. Angrepet blir avverget, men et verkende kjøttsår fra kampene får konsekvenser for vår helt. De neste timene får vi fortalt historien om lojalitet, maktkamp og alliansen med, vel, Alliance.
På den andre siden av pendelen finner vi våre grønnfargede venner Goblins. Disse krabatene kjenner vi allerede som handelsmenn som tidligere har valgt å prioritere penger foran lojalitet, og har ikke valgt side i den pågående konflikten i Azeroth. Som en aspirerende handelsprins og partykonge får vår grønne helt imidlertid oppleve Deathwings tilbakekomst på nært hold, og i løpet av flukten fra de lavabefengte hjemtraktene er det tydelig at et samarbeid med Horde er uunngåelig.
Perfekt stemning
På papiret utgjør nok den dystre Worgen-introduksjonen det mest innlysende tillegget til World of Warcraft-verdenen, men også den vimsete, humoristiske og til tider tegneserieaktige bakgrunnshistorien til Goblins sitter merkelig nok som et skudd. Selv om de to historiene og rasene er vidt forskjellige, er fellesnevneren fantastisk utformede landområder, musikk som setter stemningen perfekt, og et variert gameplay vi ikke har sett maken til i World of Warcraft tidligere.
Og mye av denne variasjonen er takket være de imponerende mange innslagene av minispill, hvor man stort sett uten risiko for liv og lemmer betjener maskiner eller ridedyr hvor alt man skal gjøre er å sikte og trykke på et par knapper for å klare seg. Det er aldri særlig vanskelig, men det løser opp monotonien som så sørgelig ofte dreper all glede i onlinerollespill. Borte er også de aller fleste innslag av meningsløs grinding, og oppdragsstrukturen er lagt opp slik at man veldig sjelden har oppdrag som utspiller seg i forskjellige områder. Det er tydelig at fokuset ligger på flyt i gameplay, og historien er såpass fengende at det føles for galt – og ikke minst tullete – å ikke lese oppdragsteksten.
Ny start
Men det er ikke bare de nye rasene som opplever endringer i omgivelsene som konsekvens av Deathwings tilbakevending. Azeroth er som nevnt snudd totalt på hodet, og de mange skapningene som lever der har plutselig helt andre forutsetninger for å sette ut på sine heroiske eventyr. Dette kulminerer i splitter nye oppdrag som er bygget opp på de samme prinsippene som de overnevnte Worgen- og Goblin-introduksjoner – flyt, minimalt med grinding, en rekke minispill som bryter opp monotonien, og ikke minst en bedre fortalt historie. Og man blir plutselig nysgjerrig på hvordan Azeroths mange raser opplever den nye trusselen.
Å starte opp nye figurer og bygge dem opp til topps oppleves ikke lenger som en frustrerende kjedelig oppgave, men noe nytt og spennende, noe Blizzard garantert har hatt i tankene med denne tilleggspakken. Det eneste som mangler for å gjøre denne opplevelsen komplett hadde vært introduksjonen av nye klasser, men med tanke på hvor omfattende «World of Warcraft: Cataclysm» faktisk er, skal vi nok si oss fornøyde med hva vi får servert.
Mer til alle
For i tillegg til en total renovering av oppstarten får vi svimlende mye mer kjøtt på beinet også senere i spillet. Syv nye dungeons, tre raid, fem soner, nye battlegrounds og PvP-premier og ikke minst fem ekstra nivåer å bryne seg på er bare noe av det erfarne spillere har i vente i Cataclysm. Disse kommer vi nærmere inn på på et senere tidspunkt, men vi kan trygt konstatere allerede nå at dette er mer nytt innhold enn vi noensinne har sett i en tilleggspakke, og at spillere uansett nivå kan se frem til et utall timer ekstra spilletid – på godt og vondt, avhengig av skole- og arbeidssituasjon.
En tidløs visuell utforming gjør at spillet fremdeles kan by på nydelige grafikk og design, noe som er intet annet enn imponerende, med tanke på at det dukket opp i norske spillhyller allerede i 2005. At et snart seks år gammelt onlinerollespill fremdeles i det hele tatt blir spilt er i og for seg en sensasjon, og med denne omfattende oppussingen har Blizzard sikret minst et par-tre år med spekket bankkonto.
Det er bare å gi seg ende over og konstatere at tidenes onlinerollespill nettopp ble enda bedre. Nye spillere får servert en mer gjennomført og attraktiv startpakke enn tidligere, og erfarne flinkiser har plutselig fått hendene fulle med en million nye ting å bryne seg på. Vi skal nok ikke se bort fra at også en solid andel avhoppere også kommer til å finne veien tilbake for å titte på det nye innholdet, og smekk – så er de atter en gang oppslukt i «World of Warcrafts» fengede verden. Man kan ikke annet enn å elske og hate Blizzard.
«World of Warcraft: Cataclysm» er utviklet av Blizzard og utgis av Activision Blizzard. Spillet er en tilleggspakke til «World of Warcraft», og er utgitt på PC og Mac.