GeForce Now – Det Google Stadia burde ha vært?
0

GeForce Now – Det Google Stadia burde ha vært?

feb 10 Anders Lønning  

Strømming av spill virker mer og mer sannsynlig til å kunne bli, om ikke en omveltning av hvordan vi spiller spill, i hvert fall en stor del av det. Vi har sannelig kommet langt siden OnLive og Gaikai sine første dager, og med PlayStation Now, Microsoft’s kommende Project xCloud og Google Stadia sin noe turbulente lansering i fjor føler i hvert fall jeg at vi kan si at Cloud-Gaming, eller sky-spilling på godt norsk, som konsept er rimelig godt etablert i hodene til mange som spiller.

Selv om andre alternativer har vært tilgjengelig en stund virker det som om det var annonseringen og lanseringen av Google Stadia som skulle til for at konseptet skulle slå røtter i litt større sirkler enn bare hos de av oss som følger spillmediet og industrien tett. De siste seks – syv månedene etter at Stadia først ble annonsert har antall spørsmål rundt hvorvidt jeg tror sky-spilling kan være fremtiden til spillmediet gått opp betraktelig, og frem til nå  har svaret mitt vært: “Ikke ennå, noen må finne den rette løsningen først”…

… Men klyp meg gjerne i armen, for nå tror jeg jaggu noen har klart det.

GeForce Now er en strømmetjeneste hvor du, ulikt Google’s Stadia plattform, faktisk kan bruke spillene du allerede eier på forskjellige digitale plattformene for PC som for eksempel Steam, Battle-Net, EA Origin eller Uplay, og spille dem av på en Nvidia maskin ett eller annet sted i verden mens bildet fra spillet strømmes til deg over internett. Per i dag kan GeForce Now brukes på hvilken som helst PC, Mac, Nvidia Shield og diverse Android enheter, med en planlagt støtte for Chromebooks senere i år.

Det vil si at i ulikhet med hvordan det fungerer på Stadia så trenger du ikke være redd for å verken bli segregert fra andre PC brukere i flerspiller spill eller å måtte investere i en nyetablert plattform med en uviss fremtid ved å kjøpe spill som kun fungerer på den. Spillene du kjøper via GeForce Now vil være knyttet til den plattform det eksisterer på, være det seg Steam, BattleNet, Bethesda Launcher osv. og vil fungere uavhengig fra GeForce Now i all fremtid selv om du en gang bestemmer deg for å slutte å bruke tjenesten.

GeForce Now tilbyr to forskjellige abonnements løsninger for bruk av tjenesten hvor den første er gratis, mens den andre tilbys for 59 kroner i måneden som et introduksjonstilbud. Forskjellen på de to abonnementene er at gratis brukere bare kan spille en time om gangen, men uten en øvre grense på hvor mange økter man spiller i løpet av en dag, og må gjerne stå i kø for å vente på en ledig maskin å spille på når tjenesten er tungt belastet. De som betaler for abonnement får prioritet i køen, muligheten til å bruke tjenesten i opp til seks timer om gangen samt muligheten til å bruke kraftigere hardware enn gratisbrukerne, deriblant grafikkort som har støtte Raytracing i de håndfull spillene støtter det. (Quake II RTXMetro Exodus, Deliver Us The Moon og Wolfenstein: Youngblood per i dag)

NB: Som del av introduksjonstilbudet følger det med en prøveperioder på tre måneder, hvor man står fritt til å avbestille før prøveperioden utløper, men dessverre følger det med en bindingstid på ett år hvis man ikke avbestiller før første fakturering skjer etter prøveperioden er over. Det ser derimot ikke ut til å være noe som stopper deg fra å abonnere til introduksjonsprisen, for så å kansellere men samtidig beholde den tre måneder lange prøveperioden.

Jeg har brukt betalversjonen av GeForce Now i en liten uke nå, og har da nyttet anledningen til å spille spill som DOOM, The Witcher 3, Apex Legends, Destiny 2 og Prey via tjenesten for å teste hvordan den reagerer på spill som både ser bra ut og som krever høy bildefrekvens. Jeg er glad for å kunne rapportere at jeg merket nesten ingen forskjell fra å spille disse spillene lokalt fra min egen maskin, foruten om at jeg nå kan spille dem på langt høyere innstillinger enn det jeg kunne med min nå etterhvert aldrene PC.

Forsinkelsen har så langt vært langt innenfor toleransegrensene mine selv i Apex og DOOM hvor jeg raskt hadde latt meg irritere om disse var utenfor normalen, og med unntak av et par drops i bitrate hvor bildet ble kornete har opplevelsen så langt vært silkemyk selv rundt de klokkeslettene når slike tjenester får mest trafikk. Den eneste reelle utfordringen har for min del vært med mobilappen. GeForce Now foretrekker et 5 GHz wifi signal, og etter jeg installerte Google WiFi i huset har jeg ikke muligheten til å velge enten den ene eller det andre nettverket. Med det sagt har tjenesten sannelig funget på 2,4 GHz nettet mitt, men det var noe mer knotet å få det til å virke av en eller annen grunn.

Det har også dukket opp noen småproblemer her og der med tjenesten underveis som har skapt litt hodebry, og siden tjenesten er så pass ny er det begrenset med info ute på nett om feilsøking. På et tidspunkt ville ikke tjenesten starte noen spill, og etter gjentatte reinstalleringer av både programmet og andre Nvidia tjenester og drivere måtte jeg inn i Windows sine egne diagnoseverktøy for å finne ut at programmet prøvde å bruke en DLL fil som tydeligvis var blitt korrupt.

Det er med andre ord noen barnesykdommer som Nvidia må finne ut av her, men som konsept har GeForce Now fungert over all forventning, noe som passer meg særdeles godt. Jeg finner meg nemlig i den situasjonen at PCen som jeg bygde i 2015 etterhvert har begynt å bli passelig gammel, og nå har jeg ventet så lenge at hvis jeg først skal oppgradere så bør jeg ta både hovedkort, prosessor og grafikkort i en og samme vending. Men slik det ser ut nå kan GeForce Now være det som gjør at jeg venter ennå litt til med å oppgradere.

Per i dag har GeForce Now støtte nesten 600 spill, og det er foreløpig uvisst om spill kommer til å rulleres inn og ut av katalogen eller om den bare kommer til å vokse over tid. Hvis spill som Doom Eternal og Cyberpunk 2077 vil være støttet allerede fra lansering av ser jeg foreløpig liten grunn til å oppgradere, og da tror jeg GeForce Now allerede kan ha tatt innersvingen på Google Stadia en gang for alle.

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.