– Publikum som ser «Harry Potter» har forandret seg. De er ikke lenger barn, og den nye filmen er mørkere enn noensinne, åpner Jonathan Bunney fra Electronic Arts.
Actionhelt
Tryllestaven brukes ikke lenger til lek. Nå er det alvor. Harry Potter løper fra dekning til dekning og skyter mot mørkkledde trollmenn. Raske skudd, som et maskingevær. Et stort drønn mot en annen, som flakser opp i lufta. Tryllestaven har blitt et våpen. Det handler ikke lenger om å samle på Bertholds allsmaksbønner, mikse trylledrikker eller møte opp til skoletimer. Det er krig, og Harry Potter må slåss og drepe.
På skjermen foran oss ser vi noe helt nytt. Rundt tretti journalister fra hele Europa har møtt opp ved EAs engelske hovedkvarter i Guildford, og vi er de første i verden som får se det nye «Harry Potter»-spillet som er basert på den aller siste boka og filmen i serien. Og det som virket som en lettere kynisk og oppgitt forsamling med pressefolk, stålsatt for nok et uinspirert actioneventyr der Harry og vennene hans løper rundt og svinger tryllestavene mot søte monstre, retter seg plutselig opp i stolene. Det vi ser på skjermen er noe annerledes. Det minner mer om «Gears of War» enn «Harry Potter». Det er actionfylt. Hektisk. Annerledes.
– Vi har kommet mot slutten av bokserien, og vi kunne håndtert avslutning på flere måter. Men vi valgte å gi alt, lage en helt ny spillmotor, og en ny type spill som står i stil med handlingen i den siste boka og filmen, forklarer Bunney.
– Det betyr at vi har fjernet Hogwarths, skolen til Harry Potter. Harry har ikke lenger noen faste holdepunkter i livet. Man må ikke lenger følge skolereglene. «Harry Potter and the Deathly Hallows» handler om liv og død.
Naturlig overgang
Produsenten for spillet, Darren Potter (ja, det er faktisk etternavnet hans), utdyper nærmere:
– Målgruppen for spillene har tidligere vært fra syv til elleve år gamle, men med «Harry Potter and the Half-Blood Prince» oppdaget vi at målgruppen nå var blitt eldre. Vi lager ikke lenger spillet for de som er under ti, ti til fjorten er den nye målgruppen vår. Fansen har rett og slett blitt eldre sammen med bøkene, og da er det naturlig å lage et spill tilpasset en eldre målgruppe.
Og dermed får «Harry Potter»-fansen et rendyrket actionspill til jul. Ifølge produsenten Potter er det ekstremt mye action i den nye filmen, og det føltes derfor helt naturlig å gjøre det nye spillet om til et rendyrket action-spill.
– Som dere ser på dette skjermbildet har Harry blod på hendene. Dette er ikke skolebarn lenger, de kjemper om liv og død. For alle «Harry Potter»-fans er dette historien de har ventet på i alle år. Harry Potter har endelig blitt den store helten, smiler Potter, som fortsetter med å utbrodere hvor actionfylt spillet er.
– «Harry Potter and the Deathly Hallows» er action hele veien. Det åpner med en luftkamp mot Voldemort over London, og følger deretter Harry Potter på rømmen, som hele tiden må slåss for livet sitt. «Harry Potter and the Half-Blood Prince» var nesten et rent eventyrspill, dette er et rent actionspill.
Tryllepistol
Majoriteten av teamet som jobber med spillet har vært involvert i de fleste «Harry Potter»-spillene. Ti år med «Harry Potter»-spill, det høres både spennende og skremmende ut. Og selv om kjernen av teamet som utvikler det nye spillet er den samme som før, har de også fått hjelp av andre ansatte i Electronic Arts. Blant annet har utviklere som har jobbet med «Black» bidratt for å få det actionelementene til å sitte.
Resultatet er et tredjepersons skytespill. Sammenligningen med «Gears of War» er ikke så dum som den høres ut. Harry Potter befinner seg ved et nedlagt kraftverk. Tagging og søppel er overalt. Foran ham står noen tønner og paller, og lenger bort ser vi noen andre trollmenn på vei mot ham. Den ikke-lenger-så-unge trollmannen tar dekning bak tønnene, og fyrer av noen skudd med tryllestaven sin mot fiendene. «Harry Potter and the Deathly Hallows» er rett og slett et tredjepersons skytespill med en tryllestav og magi i stedet for skytevåpen.
– Vi har laget det slik at ulike trylleformler tilsvarer ulike våpentyper. Harry skyter nå det som kan minne om en pistol, forklarer Potter, før han skifter magi.
– Denne trylleformelen kan sammelignes med et haglgevær, her har vi noe som tilsvarer en snikskytterrifle, og dette er rakettkasteren.
Umiddelbart ser det litt kjipt ut. Noe av gleden i skytespill er jo å fyre løs med svære beist av noen våpen, kjenne rekylen og lukte på den virtuelle kruttrøyken. Det er liksom ikke det samme kicket å få Harry Potter til å rope “Confringo” og fyre avgårde en lilla eksploderende ildkule, som det jeg får av å fyre avgårde en rakett med rakettkaster i andre skytespill.
I tillegg til staven vil «Harry Potter» også få tilgang til trylledrikker underveis. Av den mer eksplosive arten. Trylledrikker vil selvsagt fungere som håndgranater.
Nå er det ikke slik at tryllestaven bare fungerer som en pistol. Litt vanlig magi er det også plass til, og man kan blant annet levitere gjenstander, og sjarmere fiender slik at de slåss på din side en liten stund. Utviklerne kan også røpe at usynlighetskappen vil være en del av inventaret til Harry i spillet, så det er meget mulig at enkelte snikeoppdrag vil dukke opp. Likevel står det klart for meg at tryllingen denne gangen er destruktiv, og tilpasset kamper, og at det neppe vil dukke opp mange oppgaver som skal løses med magi underveis.
Prøvespilling
Etter presentasjonen får vi muligheten til å styre Harry Potter selv, og jeg får prøvd meg som tryllekriger i det nedlagte kraftverket. Det meste ser ut til å være på plass i spillsystemet, men det føles ikke så fysisk og direkte som andre tredjepersons skytespill. Harry Potter virker litt vinglete i bevegelsene, og magien man utfører mot fiendene trenger litt mer futt og spesialeffekter for at kampene skal bli skikkelig spennende.
Likevel er det med forsiktig optimisme jeg forlater EAs hovedkvarter i Guildford. Jeg synes det er modig gjort at de våger å gå i en helt ny retning med det som kommer til å bli det siste «Harry Potter»-spillet. Eller, del en av det siste spillet i serien. Actionfylt, mørkt og annerledes.
«Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1» utvikles og utgis av Electronic Arts. Spillet kommer på PC, Playstation 3, Xbox 360 og Wii, og skal lanseres samtidig med filmen i november 2010.