
Blizzards Diablo er en spillserie de fleste har hørt om, selv om man ikke engang har prøvd seg på spillene. En unik kombinasjon av rollespill og ”hack’n’slash” som engasjerer spilleren med et høyt adrenalinnivå og fengsler han til skjermen med det ønsket om å bare spille litt til. ”Ren og skjær spillglede” skrev vår egen Jon Cato da han belønnet spillet med en soleklar sekser på terningen. Og nå kan snart også eiere av PlayStation 3, Xbox 360 og i fremtiden også PlayStation 4 få gleden av å utfordre helvetes styrker.
Dette virker nesten for godt til å være sant, og det får meg til å tenke: Hvordan vil en port av et pek-og-klikk rollespill egne seg på konsoll? Hvordan vil en klassisk håndkontroller stå opp mot mus og tastatur? Hva er unikt for konsollversjonen? Hvordan fungerer den lokale flerspilleren det har vært snakk om? Dette går gjennom tankene mine mens jeg sitter i en taxi på vei til Activision Blizzard sine kontorer i Stockholm. De er klare med en demo av spillet, som vi skal få prøve ut slik at vi kan få svar på noen av disse spørsmålene.
Førsteinntrykket mitt av Blizzards prosjekt om å porte en PC-suksess er bra. Bildet av Diablo som fyller skjermen idet demonstratøren starter spillet setter stemningen i lokalet, og jeg legger ikke en gang merke til at det er rart at det står Press Start istedenfor at vi blir bedt om innloggingsinfo. En annen journalist spør om auksjonshuset, og vi får fort beskjed om at det er sløyfet, og at det ikke kommer til å dukke opp i fullversjonen heller.
Flerspillerkaos
Vi blir kastet inn i en akt i spillet, kun laget for denne demonstrasjonen. Demonstratøren starter med en karakter i nivå 34, for å kunne vise det meste av ferdigheter og funksjoner. Ikke bare kontrollen er annerledes i Diablo III for konsoll, det er også lagt til enkelte tilleggsfunksjoner for mer flytende spillmekanikker. Blant annet kan man rulle for å unngå angrep, og det er lagt inn mulighet for å gå sakte, slik man kan snike seg innpå fiender – en funksjon som ikke var å finne i PC-versjonen.
Etter hvert som demonstratøren legger til flere av journalistene til spillet, blir alt mer hektisk og kampen om våpen, rustninger og andre gjenstander blir stadig mer intens. Og utrolig underholdende. En danske til høyre for meg var helt desperat etter gode gjenstander, noe som gjorde det ekstra artig og stjele sjeldne legendariske gjenstander fra ham.
Dette bringer meg inn på et således viktig punkt med spillet. På flerspillerfronten kan det virke som at spillet nesten oppfordrer til god gammeldags sofaspilling. Å spille fire personer på samme skjerm var veldig kaotisk, men upåklagelig artig. Med én god kompanjong blir det hele mer oversiktlig, og det er muligheter for taktisk spilling, også i et spill som Diablo III. Har man en tredje spiller som vil bli med underveis, men som er for langt unna til å nå sofaen de to andre sitter i, gir Blizzard oss muligheten til å kombinere lokal flerspillet, og flerspiller over nett. Den lokale flerspilleren vekker minner fra de gylne Nintendo 64 og PlayStation 2-dager, og det er en god følelse der vi sitter og hogger oss gjennom monstre og demoner, mens gullet renner inn og ryggsekken vår fylles med gjenstander. Simpel ”hopp inn-hopp ut” teknikk. Enkelt og finurlig.
Fra PC til konsoll
Men mitt store spørsmål når jeg skulle prøvespille konsollversjonen, var kontrollen. Kan en standard håndkontroll utfordre tastatur og mus? Svaret er ja: Å spille Diablo III med kontroll flyter nemlig overraskende bra. Ferdigheter og angrep kan settes til hvilken som helst knapp man vil, og det er lagt til en svak automatisk sikting for klassene som angriper på avstand, for eksempel demonjegeren. Det var merkbart og godt mottakelig, da det ellers føltes klønete å prøve og sikte på fiender med en sensitiv analogstikke uten automatsikte. Menyene hadde også fått en overhaling, men var forferdelig forvirrende de første gangene vi var innom for å sjekke nye ferdigheter eller gjenstander. Om man derimot investerer noen timer i spillet, går bytting av ferdigheter og gjenstander som en lek.
Tidligere nevnte jeg at jeg likte å stjele legendariske gjenstander fra den ivrige dansken ved siden av meg. I konsollversjonen av spillet har Blizzard inkludert et nytt nivå av gjenstander, legendariske, som er hakket over sjeldne gjenstander. Disse er ekstra vanskelig å få av monstre, men er til gjengjeld eksklusivt kraftige. Det ble også sagt at gode gjenstander skal dukke opp sjeldnere enn på PC-versjonen, men at de til gjengjeld alltid er bedre.
Det er et bra inntrykk jeg sitter igjen med etter å ha prøvespilt denne konsollversjonen. Kontrollen flyter feilfritt, og man merker utviklerne har vært inspirert av kontrollene til God of War. Får jeg lyst til å kjøpe det? Kanskje, men eventuelt kun for flerspiller dersom man allerede har det på PC. De nye funksjonene alene melder ikke et særlig behov for eierskap av denne nye porten. Vi får se om ikke Blizzard har et par kort til opp i ermet frem til lansering den 3. September!
Tur til Stockholm for å prøve spillet ble betalt av Activision Blizzard.
Flere bilder av Diablo III til PlayStation 3 og Xbox 360 på neste side!