Sony presenterte visjonen bak PlayStation 5 i dagens ‘Road to PS5’ sending.
0

Sony presenterte visjonen bak PlayStation 5 i dagens ‘Road to PS5’ sending.

mar 18 Anders Lønning  

Sony har lettet litt på sløret for sin nye konsoll.

Klokken 17.00 i dag ga PS5 lead system architect Mark Cerny oss et dypdykk i PS5s systemarkitektur og hvordan den vil forme fremtidens spill.

Det vil være flere muligheter i løpet av året til å se på spill for PlayStation 5, men dagens sending var sentrert rundt selve konsollen og tankene systemarkitektene har hatt når de designet den.

PlayStation 5 har blitt utviklet med disse tre hjørnesteins filosofiene:

Høre på utviklerne

Balanse mellom evolusjon og revolusjon.

Finne nye drømmer

Tidligere når Sony har lansert konsoller har det vært klare skiller mellom generasjonene, noe som har kommet med belastningen av at utviklere har måttet tilpasse seg den nye konsollens fordeler og ulemper, noe som igjen førte til at det tok tid før spill begynte å komme ut på dem. Med designet av PlayStation 5 ønsker Sony å få denne tiden ned til så liten som mulig.

Ekstrem hastighet på konsollens SSD skal sikre nesten ikke-eksisterende lastetider. Ulikt Microsoft kommer Sony til å støtte utvidelse av lagringsplassen med off the shelf M.2 disker av andre fabrikanter, men ingen av de som er på markedet i dag vil fungere så ikke løp til Komplett.no helt ennå.

Her er John Linneman fra Digital Foundry sin reaksjon basert på det han har sett om SSDen.

Image

Sony har sett på de 100 mest spilte spillene på PlayStation 4 basert på spilletid og forventer at nesten alle vil være støttet av PlayStation 5’s bakoverkompabilitet ved lansering.

Ingne bilder av maskinen ble vist frem, men mye av presentasjonen tyder på at det kommer til å være større forskjell mellom Xbox Series X og PlayStation 5 enn vi først trodde.  Dette kan bli en veldig interessant konsollgenerasjon-

Spesifikasjoner

I følge Digital Foundry er dette spesifikasjonene til PlayStation 5

CPU: 8x Zen 2 Cores at 3.5GHz (variable frequency)
GPU: 10.28 TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz RDNA 2
RAM: 16GB GDDR6/256-bit
Lagringsplass: Custom 825GB SSD
Utvidbar lagringsplaas via en NVMe SSD Slot
Optisk drev: 4K UHD Blu-ray Drive

 

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.