Herlig mestringsspill!
0

Herlig mestringsspill!

mai 31 Spill.no  

Det finnes spill og det finnes «spill». Da jeg vokste opp var dataspill ganske annerledes enn det vi spiller i dag. Ikke bare fordi grafikken var mye verre, men også fordi spillene stilte helt andre krav til deg som spiller. Det handlet om å lære seg en relativt enkel spillmekanikk, og så beherske denne fullt ut for å mestre spillet. Spill i dag handler mer om å kaste deg gjennom en historie der du aldri blir utfordret i spesielt stor grad, og behovet for å perfeksjonere kontrollene, lære seg nivådesignet og utfordre sine egne ferdigheter er helt fraværende.

Gufs fra fortiden

«Sin and Punishment:Successor to the Sky» er i så måte et gufs fra fortiden. Men et godt gufs. De to hovedpersonene Kachi og Isa er en slags supersoldater, som kan fly, løpe, rulle og skyte. Hvorfor spør jeg ikke om, dette er japansk skyteaction av den gamle sorten, og historien er egentlig bare i veien. Det handler om å skyte ned fiender som svever, løper, ruller og freser inn på skjermen i ulike mønstre og formasjoner.

Ulikt vestlige spill styrer du ikke en person som kan bevege deg fritt. Du kontrollerer bare hovedpersonen i to dimensjoner, så du kan bevege deg fritt til sidene og opp og ned. Spillet foregår derimot i tre dimensjoner, og du blir fraktet innover i skjermen, mellom bygninger, opp i lufta og langs bakken, gjennom ulike fantasifulle nivåer. Mange vil nok stusse over det uvante kontrolloppsettet, men dette er en fokusert actionopplevelse, og tapet av bevegelsesfrihet veies opp med stålkontroll i kamp.

Knall kontroll

Du kan nemlig bevege deg veldig fritt innenfor to plan, samtidig som du sikter og skyter på fiender. Du kan låse siktet ditt på fiender eller kroppsdeler til svære bosser, og bombardere de med skudd konstant. Med et sverd kan du mørbanke fiender som kommer for nærme. En rulleknapp gjør at du kan rulle gjennom fiendens kulestrøm uten å ta skade, noe som er essensielt for å unngå massive bossangrep. Det er et kontrollsystem som er kraftig og presist. Å se en god spiller manøvrere seg gjennom nivåene i «Sin and Punishment:Successor to the Sky» er som å se en vakker ballett mellom Kachi/Isa, kuler og fiendene.

Variasjon er også et stikkord i «Sin and Punishment:Successor to the Sky». Kult-utvikleren Treasure viser nok en gang at de er konger av skytespillsjangeren, og har klart å variere både bakgrunner, fiender og handlingsmønsteret så bra at det hele tiden er nye utfordringer å bryne seg, nye områder å nyte og nye fiender å lære seg.

Hektisk læreprosess

Som alle japanske skytespill er «Sin and Punishment:Successor to the Sky» ekstremt hektisk. Og utfordrende. Det første nivået er litt misvisende overkommelig, det blir fort mye vanskeligere og mye mer krevende. Men sjelden frustrerende.

Som jeg skrev i innledningen er dette et spill av den gamle sorten, der formålet og spillegleden kommer av å beherske og mestre kontrollen og ikke bare rushe gjennom en historie. Ja, du må spille mange seksjoner flere ganger for å komme forbi dem, og noen bosser virker umulige ved første øyekast. Men trening gir resultater, og følelsen når du faktisk merker at du har stålkontroll over Kaichi og Isa er overlegen. Etter mange timers hardtrening er det moro å gjenbesøke gamle områder som man anså som umulige, som nå kan fullføres i en håndvending.

Historieleksjon

Og det er nettopp derfor «Sin & Punishment:Successor to the Sky» får en femmer fra meg. Ikke bare er det et gammeldags spill som appellerer til oss gamlinger som savner tiden da spill var utfordrende og mestringsbasert, det fungerer som en moderne historieleksjon for de som aldri har brynt seg på den gammeldagse måten å spille spill på. Grafikken er ganske enkel og udetaljert i mellomsekvensene, men når skjermen fylles av fiender er den helt på topp. Musikken er den hysteriske fusion/metal/jazz-lapskausen som preger de fleste japanske skytespill.

«Sin & Punishment:Successor to the Sky» er rett og slett en oppvisning i gammeldags gameplay i ny innpakning. En annerledes og polert spillopplevelse, og et spill som virkelig utfordrer dine spilleferdigheter. Tar du utfordingen?

«Sin & Punishment:Successor to the Sky» er utviklet av Treasure og utgis av Rising Star. Spillet er ute eksklusivt på Nintendo Wii.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.