Hjelp, vi får juling!
0

Hjelp, vi får juling!

sep 22 Spill.no  

Ja, det er dessverre sant. Ydmyket og mørbanket måtte deres kjære redaktør forlate sofaen på Capcoms stand under en spillmesse i København nylig. Etter først å ha fått juling av en Capcom-ansatt, fikk jeg deng av min tidligere kollega i bransjebladet Manual, og til slutt fra en norsk journalistkollega. Jeg pleier jo å slå hardt fra meg i både Street Fighter og Tekken. Hva gikk galt?

Blandingskamp

Det var ingenting å si på innstillingen min i hvert fall. Den lekre introfilmen fikk opp adrenalinet mitt, og den litt rufsete tegnefilmstilen på karakterene kler spillet veldig bra. Selv om Tekken- og Street Fighter-figurene i utgangspunktet har ganske forskjellig grafisk design, har Capcom funnet et slags kompromiss som gjør at figurene hører hjemme på samme skjerm. Street Fighter-figurene har fått den minst drastiske endringen, den tredimensjonale håndtegnede stilen har blitt litt røffere og skitnere, men ellers minner modellene mye om de vi får leke med i Street Fighter IV-spillene.

Litt mer markant er de kosmetiske endringene for Tekken-figurene, et par av figurene har blitt vanskelige å kjenne igjen, men til gjengjeld føles det som de hører hjemme i slagsmålene på skjermen. Capcom skal berømmes for å ha klart å skape et helhetlig grafisk uttrykk.

Hovedmodusen foregår med tag teams, det vil si at man velger to slåsskjemper til laget sitt. Pussig nok er runden over så snart en av krigerne har gått i bakken, så det gjelder å holde begge to i live med hyppige bytter. Ellers er det Street Fighter-systemet som gjelder, her lader man opp energi til spektakulære superangrep, uansett om man styrer Tekken– eller Street Fighter-figurer.

En av hovedårsakene til at jeg tapte var nok at jeg i starten prøvde meg som Tekken-spiller med Tekken-karakterene. Jeg oppdaget snart at velkjente Tekken-komboer og angrep ikke fungerte i det hele tatt. Mine mange timer med Nina Williams og Yoshimitsu skulle vise seg å være til liten nytte. Det er kanskje ikke så rart, planen til Namco og Capcom er å lage to forskjellige spill, i det ene møter Tekken-figurene Street Fighter-heltene på Capcoms premisser, mens i Namcos versjon av spillet blir det motsatt.

Ettersom vi nå er i Capcom-land har også Tekken-figurene måtte finne seg i å følge nye spilleregler. Og det kommer til å skuffe mange Tekken-spillere som må lære seg spillet fra grunnen av for å slåss med favorittfigurene sine.

Idet jeg taper den ene kampen etter den andre slår det meg at jeg egentlig ikke har det spesielt moro. Ikke fordi jeg taper, jeg våger å påstå at jeg er en forholdsvis god taper i slåssespill, men fordi spillet føles mer og mer unødvendig. Street Fighter IV var et briljant spill, balansen mellom figurene og det kvessede kampsystemet var en revitalisering av det klassiske gameplayet som i sin tid revolusjonerte slåssespillsjangeren.

Likeså var Marvel vs Capcom 3 en frisk og mer kaotisk versjon av Street Fighter som fortjener livets rett. De spektakulære spesialangrepene og det varierte persongalleriet gjorde spillet til et friskt avbrekk i en sjanger som ofte tar seg selv alt for seriøst.

Men Street Fighter X Tekken føles påtvunget og unaturlig. Lekenheten som preget Marvel vs Capcom 3 er borte, tilbake står vi med en bastardversjon av Street Fighter IV der Tekken-figurene føles som uinviterte gjester.

Det er utfordrende å skrive forhåndsomtaler av spill. De etablerte spillanmelder-kriteriene tilsier at man skal ta i tidlige versjoner av spill med silkehansker. Alle feil og bekymringer kan bli endret før den ferdige versjonen av spillet dukker opp, så aller helst skal en forhåndsomtale være nærmest ubetinget positiv. Etter over ti år i gamet er min erfaring dog at magefølelsen etter å ha spilt en preview-versjon av spillet ni av ti ganger stemmer med det ferdige produktet.

Så jeg deler mine bekymringer med dere. På papiret høres nok Street Fighter X Tekken ut som en god idé, det finnes nok av tilbakestående forumdiskusjoner om hvem som ville vunnet en kamp mellom x fra Street Fighter mot y fra Tekken. Ikke minst er det fornuftig når man tenker salgstall, her kan man nå begge spillergruppene i samme spill. Men det å blande to slåssespill med så forskjellige grunnmekanikker ser ut til å ha blitt en vanskelig oppgave for Capcom. Visuelt flott og med høyt tempo, men for meg ble dette verken fugl eller fisk.

Se flere bilder fra Street Fighter X Tekken på neste side!

Street Fighter X Tekken utvikles og utgis av Capcom. Spillet lanseres på Xbox 360 og Playstation 3 i mars 2012.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.