Reveal traileren til COD WWII har endelig kommet ut, og det var godt å se at Call of Duty-serien endelig planter beina sine på solid jord og lager noe som ikke virker som en billig idé slengt sammen på fem minutter. For første gang på lenge faktisk kjenner jeg at jeg gleder meg til å se mer fra hva Call of Duty har å tilby, og istedenfor å forvente masse tull og svada er jeg mer bekymret for at de skal ødelegge det som virker til å ha potensiale. Men det var en ting som irriterte meg, og det er en trend jeg har sett startet å komme, og det var ordene “Actual In-Game footage”.
Det har blitt en utrend blant de større selskapene nå å vise frem trailere som inneholder “in game footage”, men som helt klart, for et trent øye, er et resultat av høykvalitets rendering og post processing. Problemet ligger i at det er relativt få som har kjennskapen til hvor bra kvalitet man kan forvente ut av en spillmotor i form av real time rendering kvalitet, noe som fører til at mange blir lurt av hvor fantastisk ting ser ut “i spillet”. For selv om vi har kommet langt med spillmotorene og real time rendering, så har vi et stykke å gå for å nå den kvaliteten de viser.
Og ja, jeg tror nok at hverken EA eller Activision lyver med at det er “in game”, for opptakene er nok gjort i spillmotorene de bruker. Men begge selskapene bruker verktøy, teknikker og innstillinger som ikke er tilgjengelig for spilleren, pluss at man drar det gjennom en post processing som gjør at det man får presentert ikke er det vi spillere får se på vår egen skjerm “in game”. Dette er rett og slett nok en gang et tilfelle hvor de større selskapene misbruker ord og setninger med vilje, kun for å booste salg og hype; på lik linje som at Ubisoft bruker “ikonisk” foran produktene sine.
Jeg er ikke så veldig sur for at selskaper gjør slik at trailere og cut scenes ser bedre ut enn selve spillet, men det irriterer meg at spillselskap, spesielt de større, med vilje fører spillerne bak lyset. Det bryter en tillit med spilleren, og skaper ikke mye tiltro generelt til spillbransjen. Dette er ikke første gang vi ser at selskaper gjør det de kan for å melke så mye hype og penger ut av spillere, og det blir nok ikke det siste vi ser heller.
Jeg tror ikke selskaper som EA, Activision eller Ubisoft kommer til å stoppe å gjøre det de kan for å lure oss til å bruke litt ekstra penger på dem, og dette er nok ikke siste gang jeg ser en “in-game footage” tag for å se på cut scenes. Men ha det i tankene neste gang du ser det i en trailer, for sjansen er der for at de faktisk ikke viser “in game” kvalitet. Så får vi bare håpe at COD WWII blir en opptur i serien med å bringe noe nytt og friskt til et relativt gammelt tema.