
I etterkant av en konferanse under årets IndieCade kom Sonys Adam Boyes, som innehar tittelen “Visepresident for utvikler- og utgiverrelasjoner”, med en noe uventet bemerkning relatert til eksklusivitet innenfor spillbransjen. Boyes hadde (ifølge Gamasutra) følgende å si om fenomenet:
“Akkurat nå er eksklusiver bare en måte for [konsollutviklerne] å skryte høyere på. Ingen tjener på eksklusivitet i det lange løp.”
Mange tenker kanskje at dette er noe alle vet, men at en slik innrømmelse kommer fra en person høyt oppe på rangstigen hos en av de tre ledende konsollprodusentene vi har i dag, kan sees på som noe overraskende. Selv om konsolleksklusiver er noe enhver spiller som ikke nyter luksusen av å kunne velge og vrake blant konsoller har erget seg over, er det forståelig at ingen av konsollprodusentene vil gi slipp på sine bestselgende spillserier. Super Mario, Zelda og resten av Nintendo-gjengen på Sony og Microsofts konsoller hadde naturligvis vært vel og bra for oss spillere, men hvem ville egentlig investert i en Wii U da?
Ifølge Adam Boyes er det dog lite å hente på eksklusive titler sett i det større bildet, både for konsollprodusentene og spillutviklerne:
“Utviklere har nå muligheten til å levere på et stort antall plattformer. Vi vil at utviklerne skal være suksessfulle, og det leder uunngåelig mot multiplattformspublisering.”
Vi gjør oppmerksom på at disse synspunktene stammer fra Boyes, og ikke nødvendigvis representerer Sonys ståsted rundt eksklusive spill. Dermed er det nok ingen grunn til å forvente at Killzone og Little Big Planet blir å finne på Xbox i nærmeste framtid, men kanskje tyder dette på at konsollprodusentene ikke nødvendigvis er like avhengig av eksklusive titler som mange tror.