Intens krigføring- CoD Modern Warfare III
0

Intens krigføring- CoD Modern Warfare III

MW3 fortsetter på historien som ble rebootet med Modern Warfare(2019) og her følger vi fortsatt Captain Price og hans Taskforce 141 i deres jakt på Makorov som planlegger store ødeleggelser og starte en ny krig mellom den østlige og vestlige verden
.Sledgehammer står bak årets Call of Duty og de har gjort en formidabel jobb med presentasjonen av historien her.

Intens og spennende enspiller

I trofast Call of Duty stil blir vi sendt til forskjellige steder i verden som Urzikstan, St Petersburg og Verdansk for å nevne noen.

Det gjør at hvert brett byr på god nok variasjon for å unngå at det blir det samme monotone brun-filteret som ble veldig overbrukt i ps3/360-generasjonen.

I tillegg til at vi her blir servert god variasjon mellom hvert brett  er det også veldig sømløs overgang mellom dem som gjorde at jeg ikke hadde tenkt over at jeg var på brett nummer 4 før jeg innså hvor god overgangen mellom hvert brett var med godt regisserte filmsekvenser som holdt historien interessant å følge med på.

Ikke alle brett serverer like høy kvalitet som kanskje er å forvente, da det som regel alltid kommer “det brettet” man ikke klarer å like av en eller flere grunner. Jeg opplevde kanskje 2 av 14 brett som jeg ikke likte så godt.
Det var enten fordi jeg følte jeg ikke rakk å gjøre så mye før oppdraget var over eller møtte på noen frustrerende områder hvorav det ikke var lagringspunkt før nesten slutten som gjorde at jeg måtte spille opp at samme del av oppdraget helt til jeg kom langt nok.

Uten å gå inn på spoiler territorium, så vil jeg si at oppdraget Passenger er et av de oppdragene som overrasket meg mest, det er en av de oppdragene jeg likte best mye fordi utviklerne har klart å fange essensen av hvordan det vil føles å være en del av det oppdraget.

En krig som er pen å se på

Noen andre oppdrag derimot satt jeg oppreist i sofaen med headsett på full guffe og elsket hvert minutt på grunn av det fantastiske lydbildet de har skapt. 

Hvert skudd føles tungt nok i forhold til våpenet du bruker, atmosfæren er til å ta og føle på. Adrenalinet pumper godt når du fyrer opp en runde Warzone, skuddene flyr rundt deg i flere retninger og du gjemmer deg i et hus for å finne noen gode våpen og du hører skritt ovenfra fra en spiller som er i samme hus som deg og fight or flight slår inn for fullt.

Det er i slike situasjoner man lærer seg å sette pris på den gode jobben de har gjort med lyden.


Det hjelper også på innlevelsen at Modern Warfare 3 ser utrolig bra ut.
Alt fra lysstråler mellom trærne til skygger og refleksjoner ser meget bra ut og spillet kjørte for meg helt knirkefritt i 60 bilder i sekundet hele veien gjennom uten noen ujevnheter som jeg merket på min Xbox Series X.

En annen ting jeg bet meg merke til var hvor godt de har fått til ansiktsuttrykk og bevegelser. Folk ser veldig bra ut når de prater, både i filmsekvensene og mens du spiller.

Pris kontra lengde

Det går veldig mye meninger rundt på sosiale medier om dagen om Modern Warfare III.
Samtlige som jeg har sett har uttrykt sine meninger om spesielt to ting, hvor lite de likte historien og lengden på nevnte historie.

Det første føler jeg er veldig subjektivt og kommer nok an på hvor man legger lista med forventninger. Det har versert rykter om at årets Call of Duty var tiltenkt rollen som DLC til MW2 noe som godt kan hende var den opprinnelige planen, men jeg føler alikevel at denne kampanjen står stødig nok på egne ben og er akkurat god nok til at den fint føles som et eget spill. Akkurat på samme vis som Super Mario Galaxy 2 også er stort nok til at det står fint som et eget spill.

Når det kommer til lengden av kampanjen kan jeg forstå begge sider fordi jeg brukte nok et sted mellom 4 og 5 timer på min første gjennomspilling og jeg har hørt flere si man kommer gjennom raskere om man ønsker.

Igjen er det flere oppdrag som bygger på at du kan velge hvordan du vil gå frem som kan by på flere gjennomspillinger for å prøve ut alternative fremgangsmåter.

Hadde dette vært et nytt The Last of Us, Uncharted eller Gears of War hadde det jeg vurdert det på samme måte fordi jeg mener at en god historie bør ikke måles på hvor lang den er,men at den heller bør måles opp mot hvor godt den blir fortalt.

For min del trekker det mer ned dersom historien blir dratt ut i det uendelige med kjedelige oppdrag og meningsløse sekvenser som tydelig er skapt for å holde deg lengre i spillet og skape kunstig lengde.

Derimot kunne jeg tenkt meg å se hvor serien kan gå dersom de nå under Xbox sitt eie kan utvide utviklingsløpet og kanskje slippe et Call of Duty hvert andre år kontra årlig utgivelse.

“Rosinen i pølse”

Nå nå jeg har fått sagt min mening om enspillerdelen kan vi jo snakke litt om online delen som oftest er høydepunktet i CoD.

Jeg har ikke spilt Call of Duty online på noen år nå, sist jeg spilte fast var når Black Ops 3 kom ut.
Jeg har selvfølgelig prøvd forskjellige online spill de siste årene og er det en ting som dessverre har kommet for å bli så er det “battle pass” og en in-game butikk som proppes full av skins som du kan kjøpe for ekte penger.

“What are you buyin’ ?”

Alt det kan godt være der men jeg er ikke noe glad i måten det blir slengt rett i trynet på deg når du logger på for å utelukkende skape frykt for å gå glipp av noe.

Det er ikke mulig å gå inn i en runde online uten en “dopamin-fest” av lys og effekter på alt mulig enten det er noe du har låst opp eller kan kjøpe.


Nå høres jeg veldig gammel og gretten ut, og det får så være men jeg synes det ødelegger litt av gleden, samt en litt rotete meny på onlinedelen.

Når det er sagt, så er ikke alt negativt her altså. Tvert imot.

MW3 bygger videre på Call of Duty som en platform hvor det ligger innhold fra MW2, Warzone og masse online moduser inne i samme hub.

Under min tid med spillet før lansering så var det flere moduser som ikke var tilgjengelig, blant annet deathmatch og Zombies.

Før lansering så merket jeg ikke noe til lag når jeg spilte, alt gikk overraskende smertefritt og jeg fant alltid noen å spille med uansett modus, så det blir spennende å se hvordan det blir pålansering når “alle” logger på serverne.

Det er noe for enhver her som tidligere år, Warzone som har blitt et stødig spill for seg selv i Call of Duty serien, samt en Battle Royal Zombie modus, DMZ og flere.

Som sagt merket jeg tilnærmet ingen tekniske problemer så det er lov å håpe at Sledgehammer har ordnet kapasitet for nok spillere på lansering.

.

Totalt sett blir det opp til deg som har lest min anmeldelse om du føler det er verdt å betale full pris for spillet.
Dette er en god pakke når man legger sammen en god historie som tør å ta sjanser sammen med masse å kose seg med online som garantert holder de fleste opptatt i ukesvis om ikke månedsvis framover.

About Nichlas Krabsethsve

Lagersjef på Power på dagtid og altoppslukende gamer på kveldstid.