Japansk God of War
0

Japansk God of War

feb 28 Spill.no  

Noe av det jeg som spillanmelder synes er mest interessant i yrket mitt, er å studere forskjell i spilluttrykk fra ulike kulturer. Ta Asura’s Wrath, for eksempel. Et spill om en gud som blir syndebukk og forvises fra det gode selskap, bare for å vende tilbake for å hevne seg på den ene mytologiske skapningen etter den andre. Høres det kjent ut?

God of Manga

Helt riktig, jeg beskrev nettopp handlingen i den populære God of War-serien til Playstation 3, der den greske guden Kratos er på hevntokt mot alt og alle i gresk mytologi. Asura’s Wrath har et svært likt utgangspunkt, men i stedet for gresk mytologi leker utviklerne seg med hinduisme. Sinnataggen Kratos er byttet ut med surpompen Asura, en av åtte guder som vokter jorda og menneskeheten mot monstre kalt Gohma. Etter et voldsomt slag der et beist på størrelse med Stillehavet blir bekjempet, får Asura skylden for keiserens dødsfall. Kona hans blir drept, datteren kidnappet, og Asura selv blir landsforvist. Noen hundre år senere vender han tilbake, klar for å hevne seg på alt og alle, men først og fremst de syv andre gudene som har forrådt ham.

Dette er utgangspunktet for et svært eksplosivt actionspill, der spektakulære kamper, og da spesielt kamper mot svære bosser, står i fokus. Men det er også her mange av likhetstrekkene med God of War slutter.

Asura’s Wrath er nemlig et langt mer bundet spill. En slags interaktiv tegnefilm, om du vil. Der man i God of War kan rusle rundt i bygninger og korridorer, og av og til må løse oppgaver mellom slagene, flyttes man bare fra kamp til kamp i Asura’s Wrath via fastlåste mellomsekvenser. Av og til ber skjermen meg om å trykke på en knapp eller dytte en av de analoge spakene i en retning, men det er alt.

De eneste gangene jeg har full kontroll over Asura er når han er i kamp med andre, og da mister jeg også kontrollen så snart kampen nærmer seg slutten.

Historiedrevet

På mange måter illustrerer dette flere forskjeller mellom japansk og vestlig spillutvikling. Der vestlige utviklere er opptatt av å gi spilleren kontroll, eller i hvert fall en illusjon av kontroll, slik at man kan delta aktivt i progresjonen i historien, er japanske utviklere glade i å fortelle en ambisiøs historie der spilleren henvises til tilskuerplass. Vi ser den samme trenden i rollespill-sjangeren.

Samtidig skaper denne stramme historiefortellingen en annen relasjon mellom meg og Asura enn jeg har til Kratos i God of War. Kratos er på mange måter en personifisering av spillerens sinte og aggressive sider, en utløpskanal for spillerens frustrasjoner, mens Asura har sin egen identitet. Jeg er Kratos, men jeg styrer Asura, for å si det på en annen måte.

Spillets kjerne er kampene, og disse er voldsomt underholdende og velregisserte. Selve grunnsystemet er basert på tredjepersons actionspill der man har to ulike knapper for å angripe med lette eller tunge angrep, samt en knapp for å skyte, en for å hoppe unna, en for å hoppe, og så videre. De mer komplekse komboene uteblir, det handler heller om å eliminere fiender i rett rekkefølge og aktivere spesialangrep til rett tid.

Dessverre når ikke kampsystemet helt opp. Det føles litt for løst og kunne med fordel vært mer komplekst og grasiøst, slik som i Bayonetta. De grasiøse og spektakulære scenene oppstår aldri som et direkte resultat av slåssesystemet, de kommer i stedet når spillet tar over regien og jeg blir henvist til å trykke på riktig knapp til riktig tid i en eksplosiv mellomsekvens etter jeg har aktivert et spesialangrep.

Og det er litt synd. Jeg føler meg litt for ofte som en tilskuer i Asura’s Wrath. Tilskuer til en svært underholdende anime med noen av de mest fantasirike slåsskampene jeg har bevitnet både på film og i spill, dog.

Asura’s Wrath er vakkert og underholdende. Det har en unik skitten grafisk stil som kler spillets tematikk om hevn og sinne bra. Som en interaktiv animasjonsfilm er dette noe av det flotteste jeg har prøvd. Til tross for at jeg sytti prosent av tiden er passiv tilskuer i stedet for aktiv deltaker er Asura’s Wrath, og den bisarre hinduistiske tolkingen til CyberConnect2, en spillopplevelse jeg kommer til å huske lenge.

Se flere bilder fra Asura’s Wrath på neste side!

Asura’s Wrath er utviklet av CyberConnect2 og utgis av Capcom. Spillet er lansert på Playstation 3 og Xbox 360.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.