Da John Earl Madden døde den 28 Desember i fjor var det først og fremst Amerikansk fotball som mistet en av sine største og mest lidenskapelige fan av spillet. Mannen som først ble husket for å lede Oakland Riders til et Super Bowl trofe i 1977 ble etterhvert et kjært navn for millioner av amerikanere som hørte på hans kommentarer under fotballkamper.
Det som kanskje ikke er så kjent er at han også indirekte endret sportspill for alltid.
Et møte på et tog
Året var 1984 og 80-tallet var inne i kanskje sin mest kjente periode. Reagan vinner gjenvalg med å ta hele 49 stater og sommer OL arrangeres i Los Angeles uten Sovjetisk deltagelse. Under en togtur fra Denver til Oakland hadde to menn satt seg ned for å snakke med Madden. De to var Trip Hawkins og Joe Ybarra, førstnevnte var grunnleggeren av Electronic Arts og Ybarra var hans høyre hånd. De hadde tatt togturen sammen med Madden (som var livredd for å fly) for å overbevise sistnevnte å gi navnet sitt til et nytt dataspill. Selv om Madden var interesert var det noen ting som lå i veien. Først og fremst antallet spillere på banen når man spilte.
If it’s not 11-on-11, it’s not real football. That was a deal breaker.
John Madden
For Hawkins og Ybarra var dette et mareritt. De ville ha kun seks eller syv spillere på banen ettersom datidens datamaskiner var ikke kraftige nok til å simulere 22 spillere på banen. Maskinen de ville lage spillet på, Apple II, hadde hverken minne, pixel eller diskplass til å simulere et slikt nummer av spillere. I tillegg var Madden uenige med Hawkins og Ybarra om hva spillet skulle være. Hvor sistnevnte ville ha et spill som oste av arkade og moro ville Madden ha et strategisk spill hvor man kunne lære strategi og taktikk. Selv om de ikke ble enige der og da, var turen likevel fruktbar.
Turen som tok to dager var fylt med snakk om amerikansk fotball og de to utviklerene i EA fylte notatbøker med Maddens sine kunnskaper.
Vente på teknologien
Problemet som som brøt samarbeidet mellom Madden og EA var av teknisk natur. Madden insisterte på at spillet som skulle ha hans navn måtte inneholde 11 spillere, som i virkeligheten, mens EA mente at det var teknisk umulig på maskinvaren til Apple II. Det var for lite minne og hastighet til å simulere 22 spillere på banen.
Resultatet var at spillet kom ut først noen år senere etter lang tid med koding og utvikling av spillteknologi. Madden ble en storsuksess. 2 Millioner solgt spill på en uke. 83 millioner totalt og rundt regnet 3 milliarder dollar i inntjening. Spillet var kanskje det første virkelige taktiske sportspillet som tiltrakk seg personer som så på videospill som barnslig.
Siden den gang har EA og andre spillutviklere alltid sett på sportstpill som melkekuer, de tiltrakk seg personer som vanligvis ikke ville ha spilt videospill. Vi har mye å takke Madden for.
Takk for alt Madden.
Kilder:
http://www.espn.com/espn/eticket/story?page=100805/madden&redirected=true