Kampen om arken
0

Kampen om arken

28 år etter hendelsene i Halo Wars(2009) våkner mannskapet i krigsskipet Spirit of Fire opp fra kryosøvn over “the Ark”, hvor du må hjelpe Kaptein James Cutter i kampen mot the Banished. 343 Industries og Creative Assembly har tatt over utviklingen av Halo Wars-serien og leverer et sømløst real time strategy(RTS)-spill med en spennende kampanje og gode alternativer for flerspiller.

Etter å kun ha spilt Halo 5(2015) i spillserien er det visse ting i Halo-universet jeg ikke henger helt med på, men Halo Wars 2 forteller en spennende historie allikevel. Spillet foregår kort tid etter hendelsene i Halo 5, og man føler virkelig at universets skjebne hviler i dine hender. Etter noen intense runder med krig i kampanjen blir man belønnet med nydelige filmsekvenser som både ser, føles, og høres bra ut. Og selv på vanskelighetsgraden “normal” er kampene til tider ordentlig vanskelige, spesielt for oss som ikke har spilt RTS-spill på en stund (se: oss som ikke er så flinke i RTS). Og det må legges til at Halo Wars 2 vekket interessen for RTS i meg igjen.

Spillet gir kanskje ikke mye nytt til sjangeren, men er en ryddig opplevelse med gode kontroller og et oversiktelig oppsett. Man plasserer basen sin, bygger forskjellige bygninger med forskjellige egenskaper, og utrydder fienden med en gradvis voksende armé. Spillet tar i bruk en “stein-saks-papir”-form hvor infanteri er sterke mot flyvåpen, flyvåpen er sterke mot feltartilleri, og feltartilleri er sterke mot infanteri. Man har selvsagt også spartanere på sin side, og de kan overta fiendtlige kjøretøy. Om man møter en fiendtlig tropp, kan man ganske enkelt ta over det sterkeste fartøyet til fienden og bruke det imot dem. Dette fungerer som et av spartanernes tunge angrep, og flere av enhetene har unike tyngre angrep. Men bruk dem når du virkelig trenger dem, for tyngre angrep må kjøles ned igjen etter bruk. Og jo mer man oppgraderer basen sin, jo sterkere tropper kan man lage, men det krever at man samler nok kraft og nok forsyninger.

Basen starter med tre utvidelsesområder og man har mulighet til å oppgradere antallet til syv. Her kan man plassere garasjer, brakker, flyplasser, kraftverk, forsyningområder, eller fabrikker. Man har selvsagt mulighet til å oppgradere de forskjellige bygningene for å styrke troppene sine i tillegg, så det gjelder å holde kraft- og forsyningsnivået høyt og stabilt for å kunne bygge armeen sin sterk nok til å gå imot motstanderen. Basen kan dog kun plasseres på bestemte steder på kartet, med mulighet for å lage minibaser visse andre steder på kartet. Det jeg savnet mest var å kunne selv bestemme hvilket område jeg skulle plassere basen min.

Men jeg liker uansett begrensningene som blir satt på hvor mange bygninger man kan ha om gangen. Dette tvinger deg til å vurdere om du kanskje trenger et forsyningsområde til, eller et kraftverk ekstra. Men ikke glem å utforske kartet etter andre kraftkilder eller forsyningssiloer man kan ødelegge. Det kan være avgjørende for resultatet av slaget. Spesielt når man spiller mot en annen spiller som er ute etter de samme ressursene som deg i flerspilleren.

Halo Wars 2 gir deg også muligheten til å spille sammen med en venn i kampanjen eller i Skirmish-modus. Et samarbeidsspill vil gjøre det lettere å holde styr på slagmarken, og det er mulig det er akkurat dette du trenger for å fullføre heroic- eller legendary-vanskelighetsgradene, om du skulle ønske å utsette deg selv for det. Ellers kan man spille et spill med opp til seks forskjellige spillere i flerspillermodusen. Skirmish setter opp et slag mot en AI-motstander, Deathmatch handler om å være den siste gjenværende, ved siden av Stronghold og Domination som går ut på å kontrollere forskjellige baser på kartet og oppnå en viss poengsum for å vinne.

I tillegg er det en modus kalt Blitz hvor man tar i bruk samlekort som gir deg forskjellige tropper eller fordeler, ofte med spesialevner. For å bruke et kort trenger man et visst energinivå som fyller seg sakte opp over tid, eller som man kan oppnå ved å ødelegge energikasser plassert rundt på kartet. Man har ingen base å holde styr på, kun troppene dine og kortstokken. Man kan bygge sin egen kortstokk for å finne sin strategi og den perfekte kombinasjonen, og blir belønnet med nye kortpakker ved å fullføre kampanjen, utfordringer, eller ved å kjøpe dem i Microsoft-butikken. Kortstokken fungerer nesten på samme måte som lederevnene man har i kampanjen, hvor man kan helbrede tropper, sende ut raketter mot fienden, legge ut miner, i tillegg til mange andre ting. Dette kommer veldig godt med i store og avgjørende slag.

Pass også på å ikke ha for store grupper, for enhetene kan oppføre seg ganske klumsete. Enten om de ikke klarer å passere hverandre for å angripe fiender lengre fremme, eller rett og slett ikke forstår hvilke vei de skal ta for å komme til punktet du kommanderer dem til. Del heller enhetene opp i litt mindre grupper, angrip fra flere sider og samle dem senere, med mindre du har veldig god plass å bevege deg på.

Halo Wars 2 leverer sterkt på alle områder, og gir deg mange muligheter for flerspiller både i og utenfor kampanjen. Det estetiske er absolutt på plass, og det er verdt å nevne at musikken setter den perfekte stemningen og er utrolig god. Bortsett fra litt mer frihet i hvor man kan plassere basen sin og enheter som har litt tungt for det, er Halo Wars 2 et dødskult RTS-spill som kan bli ganske intenst. Savner du strategispill til konsoll er Halo Wars 2 absolutt en tittel å merke seg, og vil du spille det på PC er spillet også tilgjengelig til Windows på grunn av Xbox Play Anywhere. Med andre ord: Når du kjøper spillet til Xbox, kan du også spille det på PCen din uten ekstra kostnader.

Så hva venter du på? Det er opp til deg å ta opp kampen mot the Banished og redde universet igjen! Og gjerne med en venn.

About Sam Einar Engh Syftestad

Filmutdannet spillentusiast som legger vekt på historiefortelling. Jobber med filmproduksjon og er den ene halvdelen av Emmy & Zaspen Let's Play. Lever ellers for Star Wars.