Kjedelig kompromiss
0

Kjedelig kompromiss

mai 31 Spill.no  

Her skal du få en artig oppgave: ta to liter vann fra springen og få det inn i en en-liters-flaske. Omtrent slik har Nihilistic Software hatt det når de har fått i oppdrag å overføre Resistance-serien til et håndholdt format, nærmere bestemt til den nylig lanserte Playstation Vita.

Krympetid

Sjangeren førstepersons skytespill har blitt spillbransjens tekniske lekeplass. Det er her grafikkmusklene vises frem. For en sjanger som knapt har hatt noen spillmekanisk utvikling siden Halo og Half-Life 2 ble lansert, handler det ikke lenger om å overraske spillerne med innovative spillmekanikker og nytenking. Det handler om å skape mest mulig realistiske miljøer og atmosfæriske omgivelser. En grafisk forførelse av spilleren som får ham til å tro at han er på et annet sted.

Og det klarer ikke Vita-versjonen av Resistance. Resistance: Burning Skies starter i en svært spartan versjon av en amerikansk storby – her er det lite som gir noe følelse av verken tid eller sted. Detaljnivået er ekstremt lavt, man er som regel omringet av grumsete vegger og lite annet, og spillet mangler atmosfæren og innlevelsen fra konsollversjonene. Via en forutbestemt rute løper man fra rom til rom for å bekjempe Chimera-monstrene – udyr som har invadert jorda og tatt over det meste av kloden.

Kontrollen er umiddelbart godkjent. Med to analoge spaker fungerer det instinktivt å bevege seg rundt i landskapet for alle som har spilt slike spill på konsoll tidligere. Verre er det når berøringsskjermen skal brukes. Til enkelte våpen fungerer det bra – som når man skal låse et sikte på en fiende – men andre ganger blir det svært kronglete når man for eksempel må kaste en granat ved å trykke litt på skjermen.

Men det er kontrollerbart. Langt bedre enn tidligere forsøk på spill i denne sjangeren på PSP, DS eller iOs.

Se traileren til Resistance: Burning Skies her:

Kjedelig

Problemet er bare at det er så dørgende kjedelig. Resistance har alltid vært en serie som har slitt med å finne sin identitet. Serien har ikke den ikoniske helten til Halo, detaljnivået til Half-Life eller Hollywood-dramaet til Call of Duty. Resistance har liksom alltid falt mellom flere stoler, og har aldri helt oppnådd drømmen om å bli nevnt i samme åndedrag som de virkelig populære skytespillene.

Og denne identiteten er enda mer utvisket i Resistance: Burning Skies. Det virker nesten som utviklerne har skjønt at det ikke er noe poeng i å prøve å fortelle en engasjerende historie i alle de spartane omgivelsene utformet rundt et forutsigbart, lineært og klisjefylt nivådesign. Karakterer man møter er glemt sekunder etterpå, dialogsekvensene er helt uinteressante, og det er en generell mangel på progresjon og insentiv til å fortsette kampen mot de endeløse hordene av Chimera.

Et lyspunkt er onlineopplevelsen, som faktisk er første gang jeg har blitt underholdt av et håndholdt førstepersons skytespill over nettet. Modusene er kanskje ikke så originale, men det har likevel sin sjarm å kunne konkurrere mot andre over nett fra senga.

Resistance: Burning Skies er nok et eksempel på hvordan Sony og flere utgivere ikke skjønner poenget med en håndholdt maskin. Det handler ikke om å gjenskape konsollopplevelsene til et håndholdt format. Det er en grunn til at Tetris var det kuleste Game Boy-spillet mens Super Mario Land bare var greit. Det første var et skreddersydd håndholdt spill, det andre var en småkjip nedkrympet versjon av konsollstorebroren som var morsommere å spille på konsoll. Det samme lider mange av lanseringstitlene til Vita av.

Skal Sony lykkes med Playstation Vita må vi få noe annet enn nedstrippede versjoner av konsollspillene. Vita trenger originale spillopplevelser der det ikke føles som vi spiller et kompromiss, men et skreddersydd håndholdt spill. Resistance: Burning Skies fortjener honnør for onlinefunksjonen sin, men som skytespill er ikke dette noen stor spillopplevelse.

Se flere bilder fra Resistance: Burning Skies på neste side!

Resistance: Burning Skies er utviklet av Nihilistic Software og utgis av Sony Computer Entertainment Europe. Spillet er lansert på Playstation Vita.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.