Mario er far til hundrevis av lausunger. Hans plattformspill på 80-tallet inspirerte utallige kloner, de aller fleste langt dårligere enn Marios egne spill. Hans første 3D-eventyr på N64 ble standarden som alle andre tredimensjonale plattformspill strakk seg etter. Og hans første bilspill, Super Mario Kart på Super Nintendo, resulterte i at enhver spillhelt med respekt for seg selv plutselig skulle kjøre go-kart i et eget spill.
Lett og ledig
Så også med Sackboy. LittleBigPlanet Karting er et racingspill bygd på fundamentet til ModNation Racers, laget av samme utvikler. Men i stedet for de sjelløse dukkene i Modnation Racers har spillet fått den samme hjemmelagde sjarmen som preger LittleBigPlanet-spillene. Her er utskårne håndmalte papplater og glorete farger, i herlig unison med lettbeinte popmelodier og fjollete humor.
Det kler egentlig Sackboy ganske godt. Og når kjørefølelsen også sitter som den skal, er det i starten av spillet lite å klage på. Go-kartene sitter akkurat løst nok på banen, boost-oppbygging via slædding gjennom svinger fungerer helt topp, og banene er godt konstruert. Det er rett og slett et hyggelig spill.
Våpengalskap
Men idet vanskelighetsgraden stiger begynner man å irritere seg. Først og fremst er det våpnene. Mario Kart-spillene har alltid klart å finne en balansegang mellom våpen og ferdigheter, i LittleBigPlanet Karting virker det helt anarkistisk. Å bli bombet sønder og sammen i et løp er ikke uvanlig, via raketter, boksehansker, elektriske støt og en rekke andre angrep. Og det er uhyre irriterende. Man kan forsvare seg mot rakettangrep med utvalgte våpen, men det er helt tilfeldig hvilke våpen man får når man kjører over våpenikonene, så det er umulig å kjøre taktisk.
l tillegg ødelegger våpnene enhver form for balanse i løpene. Det verste våpenet er egentlig spoleknappen. Et våpen som “spoler” bilen fremover på banen. I flere løp har jeg gått fra sisteplass til første ved å bruke denne et par svinger før mål. På samme måte har jeg gått fra første til sisteplass like før mål etter å ha blitt overfalt av raketter og missiler i siste sving uten mulighet til å slippe unna.
Det er samme galskap i Mario Kart, men langt bedre balansert. God kjøring blir belønnet bedre i Mario Kart-serien, og det er som regel de beste sjåførene som kommer først i mål.
Variasjon
Enspillerdelen blir med andre ord en ganske begredelig affære ganske raskt. Da er spillet langt bedre med flere spillere, og man tolererer ubalansen i våpnene på en annen måte når man spiller med venner.
I tillegg til de vanlige løpene finnes det også mange varianter der man skal kjøre mot klokka, slåss mot hverandre, fange et flagg (egg) som en spiller kan bære mens de andre prøver å ta det fra ham, og så videre. Disse modusene er akkurat lekne nok til å holde på flerspillerinteressen ganske lenge.
Dessverre spenner spillet bein for seg selv ved å kreve at man låser opp baner og utfordringer i enspillerdelen før man kan spille de i flerspillerdelen. Dette er spilldesign fra forrige årtusen.
Skaperen
Det jeg likevel grep meg selv i å bruke mest tid på, var skapermodusen der man kan lage sine egne baner. Denne er en slags blanding av skapermodusen fra Modnation Racers og LittleBigPlanet, med muligheten til å lage en bane og omgivelsene rundt. Her ble jeg sittende og dekorere og fargelegge, plassere ut figurer med ansiktene til ungene mine (tatt via EyeToy-kameraet) som tilskuere rundt banen, hus og skoger og fantastiske landskap.
Jeg forsøke til og med å gjenskape nabolaget og veiene rundt huset jeg vokste opp i i Harstad, med en viss suksess.
Sannheten er at jeg nesten hadde det mer moro med å lage disse banene enn å spille de, og det lover godt for det brukergenererte innholdet som kommer til å spre seg i ukene og månedene etter lanseringen.
LittleBigPlanet Karting leverer en mer en godkjent kart-opplevelse med en briljant nivådesigner. De ubalanserte våpnene ødelegger en del av moroa, å bli tvunget til å spille gjennom den kjedelige enspillerdelen for å få tilgang til flerspillerbrett og dekor man kan bruke i nivåskaperen er også en nedtur. Men alt i alt er dette en mer sjarmerende opplevelse enn ModNation Racers, og et artig verktøy for alle kreative sjeler som vil lage sin egen bilbane.
Se flere bilder fra LittleBigPlanet Karting på neste side!
LittleBigPlanet Karting er utviklet av United Front og utgis av Sony Computer Entertainment. Spillet er lansert på Playstation 3.