Kuben er løst
0

Kuben er løst

mai 27 Spill.no  

Populous-skaper Peter Molyneux har lang fartstid i spillbransjen og står bak mange kjente spill. Fra geniale populous til mindre geniale Black & White, via slagere som Syndicate, Fable og Theme Park. Den pratsomme spillutvikleren har alltid vært glad i å dele tanker og ideer, noe som til tider har ført til at spillene hans ikke alltid har innfridd forventningene.

Ble Gud

Men ambisjoner er bra, spør du meg. Og selv om Molyneux av og til befinner seg på en annen planet rent ambisjonsmessig trenger vi folk som strekker seg opp og frem og langt til siden for hva som er oppnådd og utført i spillandskapet.

Som meningsløse Curiosity. Da det nybakte Molyneux-studioet 22 Cans lanserte gratisspillet til iOs for flere måneder siden ble det både slaktet og hyllet. Et relativt simpelt spill der man skal hakke bort små firkanter fra en gigantisk tredimensjonal kube. Målet var å fjerne lag etter lag etter lag fra kuben, sammen med andre spillere fra hele verden. Personen som fjernet siste firkant ville vinne en fantastisk premie som vil endre vedkommendes liv, ifølge Molyneux selv.

Nå er den siste firkanten fjernet, og ifølge Edge er det Bryan Henderson fra Edinburgh som har vunnet. Premien er at Henderson får være den øverste guden i det kommende gudesimulatorspillet Godus fra 22 Cans. Det betyr at han direkte får være med å bestemme spillereglene for spillet, og også får en andel av de ekte pengene fremtidige spillere investerer i spillet.

Se Molyneux forklare premien og meningen med kuben her:

Unikt? Ja. Livsforandrende? Tja. Spiller det egentlig så stor rolle? Jeg hakket selv bort noen tusen firkanter fra Curiosity-kuben uten at jeg noen gang forstod hvorfor jeg gjorde det. Curiosity var et ekstremt monotont og meningsløst spill, men som sosialt eksperiment var det vanskelig å fnyse av. At millioner av mennesker har valgt å bruke tiden sin på å fjerne blokker fra en gigantisk kube er fascinerende, uansett hvordan man snur og vender på det.

Curiosity kan tolkes som alt fra en enorm sweatshop som symboliserer hvordan dagens dataspill har blitt monotont og motstandsløst tidsfordriv til et unikt fellesskap som drar i samme retning med en felles drøm om å bli den ene personen som får sjokoladen med gullbilletten og inngang til det hellige riket.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.