Fra intense og brutale turneringer i «Unreal Tournament», til machomenn i «Gears of War». Epic Games har i snart 20 år gitt oss skytespill som ofte har vippet mellom det blodharry og nyskapende. Nysgjerrig på hva deres polske datterselskap, People Can Fly, har bedrevet siden PC-utgaven av «Gears of War», tok jeg turen til London for å få en nærmere titt på deres kommende skytespill, «Bulletstorm».
Skyting + Moro = Sant
– «Bulletstorm» er et spill som ikke tar seg selv for seriøst, og vi ønsker å bringe moro tilbake til førstepersons skytespill, forteller den polske spillprodusenten Adrian Chmielarz på litt gebrokkent engelsk.
Jeg er litt lei av de gråtriste og pretensiøse konkurrentene på skytespillmarkedet, så jeg må innrømme at han umiddelbart fanger min interesse. Og idet Chmielarz fyrer opp en tidlig, men visuelt imponerende utgave av «Bulletstorm», trekker jeg på smilebåndet.
– Se på denne drittsekken her, sier spillprodusenten til et lystig publikum av europeisk presse.
«Drittsekken» Chmielarz sikter til er en av de mange fiendtlige leiesoldatene man møter i spillet, som utaktisk har valgt å stille i bar overkropp for anledning. Før vi rekker å studere den intetanende soldaten nærmere, tar Chmielarz en sklitakling som sender stakkaren høyt til værs i sakte film, hvorpå en elektrisk pisk sørger for å trekke han mot oss, etterfulgt av et spark som spidder «drittsekken» på en gigantisk kaktus. Alt skjer fra et klassisk skytespillperspektiv i førstepersons synsvinkel, og risting av kamera sørger for at man merker hvert eneste spark, piskeslag og til slutt eksplosive nådeskudd mot hode.
– I «Bulletstorm» gir vi deg en rekke egenskaper og våpen, som sammenlagt lar deg leke med fiender som en katt med mus. I tillegg til å gi spillere ferdighetspoeng, kjent som «skillshots», og oppgraderinger for å drepe med dyktighet.
Så poengsamling er det mye av. Basert på hvordan du kvitter deg med fiender og kombinerer dine skudd og spark mot dine offer, dukker det opp poengsummer på skjermen, som alle har sine klisjéfulle, dog passende navn. Chmielarz nøler ikke med å vise hans personlige favoritt:
– Først skyter jeg fyren i skrittet. Deretter, når han skriker av smerte i knestående, sparker eller skyter jeg han i hodet. Denne har vi kalt «Mercy».
Sadistisk spillprodusent satt litt til side, så dette horribelt morsomt ut. Utviklerne sparer ikke på blod og lemlesting i de mange metodene for utrydding av leiesoldater, gale landstrykere og mutert planteliv i «Bulletstorm». Men foruten en granatkaster som skyter to granater festet til en klebrig kjetting, virket de andre våpnene dessverre noe mer alminnelige og uten minneverdig særpreg. Jeg krysser fingrene for at noen nye godbiter vil dukke opp under utviklingen. Men med en haug av alternative spark og piskeslag tilgjengelig, er det strengt talt ikke et kjempestort savn.
Visuelt sett er «Bulletstorm» et friskt og pent pust i riktig retning for både Epic Games og People Can Fly, da deres tidligere «Gears of War» og «Painkiller» mildt sagt ikke bød på et større spekter av fargerike omgivelser. Med sine klare farger og mutert planteliv kommer det futuristiske bylandskapet til live, men konstant kofferthumor fra karakteren sørger for at vi aldri glemmer hvilken spillprodusenter vi har med å gjøre her.
Det blir spennende å se hva «Bulletstorm» vil utarte seg til. Foruten å fortelle at vi vil spille eks-leiesoldaten Grayson Hunt, som sammen med sin trofaste kybernetiske makker, Ishi Sato, er på flukt fra sine tidligere kollegere i Dead Echo, har utviklerne valgt å holder tett om plottet og en eventuell flerspillerdel.
«Bulletstorm» utvikles av People Can Fly og Epic Games, og utgis av Electronic Arts. Spillet er annonsert på PC, Playstation 3 og Xbox 360, og har foreløpig ikke fått en lanseringsdato.