The Gathering er over for denne gang, og de mange spilleglade menneskene som befolket Vikingskipet forrige helg har funnet veien hjemover. Både spillere og spillutviklere var å finne under årets TG, og det ble holdt egne konkurranser der norske utviklere kunne konkurrere om penger, heder og ære.
Den største av disse konkurransene var Game Development Compo, der indie-studioer med spill under utvikling kunne være med å konkurrere om en pengepremie og lisens til Unity 5. I motsetning til en konkurranse i å lage et spill raskest mulig, som også ble holdt under TG, hadde ikke den foreløpige utviklingstiden for spillene noe å si i Game Development-konkurransen.
BAFTA-vinnerne i DOS Studios deltok med sitt spill Size DOES Matter, men de måtte nøye seg med en andreplass på hjemmebane. Det relativt ukjente indie-studioet 4Bit Games stakk nemlig av med seieren med deres ORBIT, et lokalt flerspillerspill der man kjemper mot hverandre i hver sitt romskip.
4Bit Games har kun eksistert siden januar i år, da en gjeng fra spilldesignklassen på folkehøyskolen i Sunnhordland bestemte seg for å danne et eget spillstudio. Resultatetene de har fått på kun få måneders arbeid imponerte juryen og deltakerne på TG nok til at de nå stikker av med både pengepremien og lisensen til Unity 5. Vi gratulerer!
ORBIT lanseres til PC den 9. mai. Spillet er for øyeblikket oppe til godkjenning på Steam Greenlight, så de som ønsker å se ORBIT på Steam-butikken kan støtte kampanjen her.