Litt bedre enn forrige gang
0

Litt bedre enn forrige gang

jul 13 Spill.no  

Om man skal begynne med noe positivt er det i det minste godt å se at EA Bright Lights har tatt den massive kritikken rettet mot Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1 til etterretning. Part 2 er forbedret på så og si alle punkter.

Rekordkort?

Spillet begynner der det forrige spillet (og filmen) sluttet. Harry, Ron og Hermoine er på jakt etter ulike magiske gjenstander som skal svekke Voldemort. Vi kastes mer eller mindre rett inn i handlingen i banken Gringott, og snart er vi i gang med å skyte vakter. Og trollmenn. Og troll. Og Voldemort. Litt over tre timer senere er jeg ferdig. Voldemort er bekjempet, og våre tre venner står i ruinene av trollmannskolen Hogwarth.

Jepp, tre timer. Jeg har ingenting i mot korte spill, et actionspill dratt ut over tyve timer blir fort for monotont og kjedelig, og syv-åtte timer på et engasjerende historiedrevet spill er i min verden perfekt. Men tre timer, det er femti minutter lenger enn spillefilmen varer. Samtidig trekker jeg et lettelsens sukk over at det hele er over såpass kjapt. For en spillanmelder er det en velsignelse når et møkkaspill er kort, det finnes ikke noe verre enn et dårlig spill som strekkes ut i det uendelige.

Men tilbake til spillet, Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2 går ut på å løpe fra dekning til dekning og skyte ned slemme trollmenn med stupify og andre magiske formler. I praksis fungerer tryllestaven som et skytevåpen og de ulike magiene som ulike typer skudd. Her har vi alt fra maskingevær til rakettkastere representert ved ulike magier.

Som spiller kastes vi fra scene til scene. Vi kastes som regel rett inn i handlingen, og etter å ha gått gjennom noen korridorer og slåss mot seks-syv gjenger med fiender, avsluttes scenen brått og brutalt, og plutselig er vi et annet sted med noen andre spillfigurer som skal slåss mot de samme slemme trollmennene. Et eller annet sted på veien har EA Bright Lights gitt opp og prøve å lage et sammenhengende spill av kildematerialet, spillet forutsetter at du kjenner historien fra før av dersom du skal ha noen mulighet til å sette scenene i kontekst.

Forbedringer

Part 1 var dårlig. Faktisk noe av det dårligste jeg har spilt. Stappet med bugs og dårlig grafikk, et dekningssystem som ikke fungerte og en snikedel som var ren tortur. Det mest positive med Part 2 er at EA Bright Lights faktisk har lyttet til en del av kritikken rettet mot forgjengeren og gjort et forsøk på å forbedre spillet. Dekningsmekanikkene og skytingen fungerer bedre enn før, blant annet fordi det er enklere å låse siktet fast på fiendene og skyte dem. Grafikken virker også bedre, og enkelte av områdene er ganske atmosfæriske. Det flyter rett og slett hakket bedre enn i forgjengeren, og de forferdelige snikebrettene har heldigvis blitt ofret.

Men det blir likevel litt som å vaske og lakkere et gammelt bilvrak. Under fasaden finner vi fortsatt det gamle vraket.

Harry Pottter and the Deathly Hallows Part 2 er et rent skytespill. Det er et forsøk på å lage Gears of War med tryllestaver og trollmenn, og det fungerer rett og slett ikke. Kampene føles som å skyte luftgevær på tivoli. Hvert nivå handler bare om å sette seg i dekning og skyte fiendene som dukker opp fra sine dekninger en etter en. Det er ingen taktiske manøvre, ingen kommandering av vennene sine, ingen strategisk bruk av kreativ magi for å stikke kjepper i hjulene for fiendene.

All magien Harry Potter og vennene disponerer er destruktiv. Det handler utelukkende om å skyte fiender. Og det føles trist. Den samme triste følelsen fikk jeg etter jeg rundet Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2 og fikk en videosnutt med klipp fra alle Harry Potter-spillene i belønning. Det var litt vemodig å se hvordan spillserien har utviklet seg fra småkreative barnespill til å bli et hardbarka og meningsløst skytespill. Hvordan man har gått fra å utforske omgivelsene og bruke magi for å løse oppgaver til å bli et rent voldsspill der man skal bekjempe fiende etter fiende med ren makt.

Da jeg besøkte EA Bright Lights i fjor snakket utviklerne om hvordan Harry Potter nå var blitt voksen. Hvordan Harrys verden var blitt mørkere. Og hvordan Harry Potter-spillerne også hadde blitt eldre, og at det var derfor de hadde valgt å gjøre Harry Potter-serien om til et rent skytespill. Det er egentlig en trist fallitterklæring. Harry Potter and the Deathly Hallows-spillene er blandt de minst givende spillene i hele serien, og generaliseringen om at eldre ungdom bare er interessert i å spille spill der man får skyte fiender er naiv og tåpelig.

Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2 er et dårlig og usammenhengende skytespill. Det er en utvanning av en lisens som kunne blitt en basis for et fantasisk spill dersom man hadde tatt lisensen på alvor. Se heller filmen flere ganger på kino i stedet for å bruke pengene på spillet.

Se flere bilder fra Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2 på neste side!

Harry Potter and the Deathy Hallows Part 2 er utviklet av EA Bright Light og utgis av Electronic Arts. Spillet er lansert på PS3, Xbox 360, PC, Wii og DS.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.