Med Life is Strange True Colors viser utvikler Deck Nine Games at de er blant de beste på markedet til å lage emosjonelle spill som får en mann på nesten 30 til å begynne å gråte.
Her kommer en guilty pleasure jeg sjeldent har innrømmet. Jeg er storfan av Life is Strange. Første spillet traff meg på måter jeg ikke visste at det kunne. True Colors er det fjerde Life is Strange spillet og historiefortellingen i serien er fortsatt ulikt noe annet i spillverdenen.
Life is Strange: True Colors er laget av Deck Nine Games som også sto bak Life is Strange: Before the Storm, forgjengeren til førstespillet som kom et par år etter, og de fortsetter å imponere med øye for detaljer, morsomme ting å gjøre og et ekstremt imponerende karaktergalleri av personer man bare blir glad i.
Temaet i Life is Strange: True Colors er empati. Hovedkarakteren heter Alex og er en 21 år gammel jente som har vært igjennom fostersystemet og skal gjenforenes med sin savnede storebror etter så mange år. Alex har den skjulte evnen at hun kan se folks sterke følelser og absorbere de selv, noe hun syns er skummelt. Så om et menneske er ekstremt sint så merker hun det og blir sint selv. Dette kan forsake noen uheldige opplevelser og hun prøver å la være å fortelle det til altfor mange. Dessverre dør broren hennes kort tid etter at hun har ankommet den lille idylliske byen Haven Springs og Alex må alliere seg med byens populære DJ Steph og brorens bestevenn Ryan for å finne ut at alt ikke er helt som det skal være i denne lille småbyen i Colorado.
Life is Strange True Colors er første gang serien ikke er episodisk, og forhåpentligvis fortsetter de slik. I sånne veldig historiedrevne spill har jeg alltid hatet å måtte vente flere måneder på hver enkel episode så det å kunne spille True Colors i en sitting føltes riktig. Spillet er spilt på min Xbox Series S og fløt veldig godt. Sylskarpe bilder. En ekstremt fargerik og detaljert verden og en stabil bildefrekvens gjorde det til en god «next-gen» tittel. I stedet for episoder er spillet delt opp i fem kapitler. Så etter hvert kapittel får du som i tidligere spill oversikten på alle valgene du har gjort og hvor mange andre som har tatt samme valgene slik som man kjenner fra tidligere spill.
I spill som True Colors spiller alt du gjør inn på historien og det er mange forskjellige avslutninger så det er et lite mareritt å anmelde slik, men det gjør jo spillopplevelsen litt mer personlig. Spillet har seks forskjellig offisielle avslutninger så det byr opp til flere gjennomspill, og Haven Springs har mye å gjøre så man får ikke med seg alt på en gjennomgang. Mye av de småtingene man kan gjøre fikk meg raskt til å trekke på smilebåndene som å hjelpe et gammelt ektepar med å finne på en ny iskremsmak så de får tilbake inspirasjonen sin, og hjelpe en deprimert gammel mann som har mistet kona for mange år siden til å nyte kveldene og kanskje kutte ned litt på whiskyen.
Som rockemusikk elsker var det stort å få høre all den gode musikken True Colors hadde å vise frem. De fleste rom har enten platespiller eller jukebox som du kan spille forskjellige låter på for å skape stemning. En av de potensielle partnerne dine er Steph fra Life is Strange Before the Storm, som jobber som lokalradio vert og DJ så der går det i absurd indierock gjennom hele spillet. Spillet har mange plasser man kan sette seg ned og bare nyte musikken en liten stund og jeg gjorde nok det flere ganger enn jeg har lyst til å innrømme. Steph får også sin egen bonus DLC episode som skal være klar til 30. september så jeg gleder meg da hun er en av spillets virkelig imponerende karakterer.
Stemmeskuespillet her er også ekstremt imponerende. Alex sin sangskuespiller har en nydelig stemme og alle karakterene føles ut som passer inn i denne lille byen.
Da jeg skrev tidligere at spill som dette er en utfordring å anmelde er det ofte fordi ord er ikke nok til å beskrive følelsen av spill som Life is Strange. De er sterkt emosjonelle og må nesten oppleves på kroppen. Vi kommer ikke unna at Life is Strange True Colors er et fenomenalt godt spill og virkelig et spill man trenger i 2021 hvor mange kanskje er litt smålei Covid og mange begynner å kjenne isolasjon på kroppen. I en verden hvor mental helse blir mer og mer akseptert og åpent trenger vi spill som Life is Strange som tør og utfordre tematikken og stille de riktige spørsmålene.