Det ble knyttet enorme forventninger til det første spillet, men Epic Mickey ble i hovedak en skuffelse på grunn av slurvete kontroll, kranglete kamera og en plagsom følelse av misbrukt potensial.
Valgets kvaler
Potensialet var imidlertid noe alle kunne se, der den sentrale spillmekanikken består av en magisk malekost som enten dynker omgivelsene i livgivende farge eller fjerner dem med grønt løsemiddel. Kosten tripler som gåteløsningsverktøy, våpen og moralsystem, og er på den måten en liten genistrek. Det er umulig å ikke se koblingen til Super Mario Sunshine, men kostens evne til å la spilleren løse gåtene nesten fritt, og tvinge frem moralske kompromiss gjennom begrenset tilgang til hver av ressursene, setter spillet i særstilling.
Da jeg fikk muligheten til å besøke Disneys lokaler her i Norge for en sniktitt på oppfølgeren, Epic Mickey 2: The Power of Two, takket jeg selvsagt ja, og kastet meg sporenstreks på toget til Skøyen.
Sammen med en behjelpelig Disney-ansatt som på magisk vis kunne hoppe over spolerende nivåer, selv om jeg lovte kors på halsen å ikke røpe noe for dere lesere, begynte jeg testingen som innebar opplæringsnivået og noen innledende brett samt en bosskamp.
Skitten relansering
Epic Mickey 2: The Power of Two er oppfølgeren til Disneys forsøk på en “gritty reboot” av Mikke Mus-figuren i 2010. Mikke har denne gang blitt tilkalt til Wasteland, en dimensjon skapt av Fantasia– trollmannen Yen Sid (diS neY, altså) for å huse skrapede eller feilslåtte figurer og Disneyland-attraksjoner, av Oswald the Lucky Rabbit. Han mistenker at den nå påstått snille Mad Doctor har muffens i posen, ettersom landet har vært gjenstand for en rekke ødeleggelser etter at doktoren kom på banen igjen. Underdog-kaninen har lagt til side sin sykelige sjalusi mot Mikke, og går med på å tilkalle ham tilbake for å hjelpe.
I spillets begynnende brett lider Wasteland av en rekke naturkatastrofer som kompliserer ferden rundt i landet, og de første oppdragene dreier seg om å fikse diverse fasttravel-dingser og snakke med karismatiske figurer fra samme hunderase som Langbein. Oswald er nå med som kompanjong gjennom hele eventyret, og kan gestaltes av en annen spiller når som helst i split-screen. Som Tails i Sonic kan han fly med ørene sine og ta med Mikke over dype avgrunner og lignende. Han har dessuten en elektrisk fjernkontroll som fungerer likt som kosten til Mikke, uten å ha noe med handlingen å gjøre som sådan.
(Mus)ikal
Såvidt jeg kunne se av den korte innledningen, vil Epic Mickey løse de største problemene eneren hadde. Dessverre fikk jeg ikke anledning til å prøve Move-kontrolleren, men opplevelsen var relativt uhemmet av at spillet er laget først og fremst til bevegelseskontrollene. Tvert imot er det meget hyggelig at spillet blir tilgjengelig på alle plattformene.
Viktigst er kanskje det økte fokuset på atmosfære. Den litt påtvungne mørke stemningen i eneren er tonet ned, og endelig får vi mer fargesprakende motiver med enkelte finfine håndmalte detaljer. Warren Spector har også fått igjennom sitt uttalte behov for musikalske innslag, og mellomsekvensene er nå preget av spontane sangnumre.
Se trailer
Realisering
Ellers gjør spillet fortsatt en god jobb med å blande innhold for voksne og barn, og både Mikke og Oswalds historie får hyppige referanser gjennom små transportetapper mellom områdene i spillet. Jeg bet meg spesielt merke i en diger statue av Walt Disney sjøl, som står i en av hovedhubene for hurtigtransport. Statuen er fylt av en åndelig makt hvis fokus på dyder og plikter skal representere sjefens personlighet. Barn vil nok ikke skjønne allverdens, men slike ting er med på å sementere spillets verdi for alle aldersgrupper.
Spillets forbedringer tyder på en realisering av det alle håpet på i 2010, og av det jeg har sett kan Epic Mickey 2 bli en bauta innen eventyrsjangeren med en av markedets eldste og sterkeste lisenser i ryggen.
Epic Mickey 2: The Power of Two utvikles av Junction Point Studios og utgis av Disney Interactive Studios. Spillet lanseres på Xbox 360, Playstation 3, PC og 3DS 20. november, og på Wii U 30. november.