Gjengen bak LittleBigPlanet overrasket mange da de under fjorårets Gamescom-konferanse annonserte storsatsingen Tearaway, et lekent plattformeventyr satt i en verden laget utelukkende av papir. Denne originale utgivelsen var tilsynelatende helt annerledes enn Media Molecules tidligere sprell på Playstation-plattformene, og i tillegg var det eksklusivt for Playstation Vita – en håndholdt plattform som lider av labert salg verden over. Det viser seg imidlertid at enhver skepsis er ganske så feilplassert, da Tearaway virker like originalt og innovativt som forgjengerne på konsoll. Slik lyder i det minste mitt inntrykk etter å ha prøvespilt første kapittel i det lovende papireventyret.
Leken papirmoro
Det er tydelig at Media Molecule ønsker å videreføre den kreative arven fra LittleBigPlanet med Tearaway, men sistnevnte er unikt på sine helt egne premisser. En rift i sola har dannet en portal mellom virkeligheten og spillets papirverden, og en budbringer – avhengig av om du er gutt eller jente spiller du som henholdsvis Iota eller Atoi – får i oppgave å levere et budskap til spilleren. Samtidig forårsakes kaos av de såkalte pappingene, og spilleren må derfor hjelpe figuren sin gjennom en mengde brett i sin ferd for å nå sola.
Noe av det mest spennende ved Tearaway er utvilsomt hvordan Vitaens funksjoner nøstes inn i gameplayet uten at det føles som en overflødig gimmick. Sammen med tradisjonell plattformhopping utgjør disse kjernen i spillopplevelsen, og man får manipulere og påvirke spillverdenen på en rekke ulike måter. Berøringsflaten på konsollens bakside brukes for eksempel til å bryte fingeren sin opp gjennom bakken, og til å tromme på overflater som skyter både figurer og objekter opp i lufta. Fremsiden brukes på sin side til å klippe ut og designe papirobjekter som kan dekorere figurene og spillverdenen, mens kameraet konstant viser spillerens ansikt gjennom riften i sola. Når disse elementene spiller sammen legger de grunn for unik og kreativ gåteløsning, og det blir spennende å se hva slags andre vrier Media Molecule har på lager for resten av eventyret.
Det er verdt å nevne at disse funksjonene er begrenset til enkelte seksjoner, ettersom Tearaways spillstruktur virker rimelig stramt regissert. Heldigvis utstråler de lineære seksjonene ren og skjær spillglede, noe som kommer frem gjennom nevnte variasjon innen spillelementer og fremgangsmåter. Man pålegges i tillegg en rekke oppgaver som fremmer kreativitet, for eksempel ved at man klipper ut papirklær, designer objekter og bestemmer formen på snøfnuggene som faller ned fra himmelen. Kombinert med tilsynelatende polerte spillmekanikker ser Tearaway ut til å være fargerikt og sjarmerende, noe som igjen styrkes av det unike visuelle bildet.
Unik papirverden
Jeg tuller ikke når jeg kaller Tearaway for et papireventyr, for det er nettopp slik det fremstår. Spillet er bygget på en spillmotor som tar utgangspunkt i virkelige papirmodeller, og alle objekter og figurer i spillverdenen kan derfor gjenskapes med saks og papir i virkeligheten. Både objekter, figurer og effekter ser ut som papir- og pappkonstruksjoner, og animasjonene bærer preg av en stop-motion-effekt som står i stil med det unike visuelle designet.
Lyden tar også utgangspunkt i at verdenen er laget av papir, spesielt de imponerende lydeffektene. Typiske effekter blandes med papirknitring, noe som er passende med tanke på stilen Media Molecule har gått for med spillet. Musikken er på sin side både merkelig og fengende på samme tid, og stemmeskuespillet – om enn litt stotrete og tregt – virker også å holde mål.
Samleobjekter i form av fargeløse papirkonstruksjoner er spredt gjennom brettene i spillet, og om disse tas bilde av med kamerafunksjonen får man tilgang til detaljerte instrukser for hvordan objekter i spillverdenen kan lages i det virkelige liv. Hvorvidt dette systemet vil appellere til spillermassene må vi vente til lanseringen med å få greie på, men det er likefullt et artig tillegg som kreative spillere vil sette pris på.
En eksklusiv Playstation Vita ikke vil være foruten
I et marked dominert av smarttelefoner og 3DS sliter Playstation Vita virkelig med å finne sin identitet, og det er dermed forfriskende at en såpass original og tilfredsstillende spillopplevelse er på vei til den slitende spillkonsollen. Tearaway virker å være nettopp det konsollen har manglet gjennom sitt første år på markedet; en original, underholdende eksklusiv som tar i bruk maskinens funksjoner på måter som ikke er mulig på noen annen spillplattform. Inntrykket jeg sitter igjen med etter første kapittel er svært godt, og jeg er utvilsomt sulten på mer, men inntil videre får vi vente tålmodig til spillets lansering om en snau måned.
Tearaway utvikles av Media Molecule og slippes eksklusivt til Playstation Vita 22. november.