Mad Men møter X-Files
0

Mad Men møter X-Files

jul 14 Spill.no  

Møt agent William Carter, fersk rekrutt i Xcom – en organisasjon viet til å bekjempe romvesener. En kamp USA er i ferd med å tape. Det klassiske strategispillet Xcom har blitt gjenskapt i moderne versjon, og mye har skjedd siden vi så det på E3 i fjor.

Baseoperasjon

Vi starter i hovedkvarteret til Xcom på 50-tallet på Carters kontor. Har du sett Mad Men er det lett å kjenne seg igjen, tidsånden er fanget i møbler og dekor. Carter rusler ut for å samle laget sitt for å dra på et oppdrag for å finne Dr. Weir, en professor som er ekspert på romvesenteknologi.

Et sentralt punkt i Xcom blir å sette sammen riktig lag. Ulike agenter har ulike ferdighetsnivåer og spesielle egenskaper, og det er opp til deg som spiller å velge riktig mann til riktig oppdrag. Etter å ha valgt to personer som skal følge oss får vi en kjapp oppdatering av oppdraget før vi legger ut i felten.

Helikopterturen går til en beleiret amerikansk småby, den siste kjente lokasjonen til Dr. Weir. På overflaten en hvilken som helst amerikansk småby med koselige hus bak hvitmalte stakittgjerder, men det er ikke et menneske å se i gatene. En bil har kræsjet i en lyktestolpe, og det er helt stille. Sammen med våre to bevæpnede medagenter går vi mot et stort militærtelt der vi ser flere drepte soldater. Inne i teltet støter vi på en levende soldat, som viser seg å være et romvesen i forkledning. Romvesenene har et firkantet utseende, det ser ut som de er satt sammen av små kuber, og produsenten forklarer at de har fått navnet Outsiders.

Fienden blir bekjempet, og vi beveger oss videre ut i gaten på andre siden av teltet, og blir møtt av flere fiender. Vel bak dekning begynner vi å skyte på fiendene, og det hele begynner å minne sterkt om Mass Effect-spillene.Ved å holde inne en knapp bremser vi tida og får opp et vindu med taktiske valg. Her kan vi gi ordrer til våre to medagenter, og også bruke ulike spesialkrefter som generer skjold rundt oss eller angriper fiendene på ulike måter. Kreftene bruker tidsenheter, som lades opp over tid. Spesialkreftene er utviklet av teknologi som vi har erobret fra fiendene våre, og det er viktig å forsøke å få tak i ny teknologi underveis i spillet.

UFO

Det får vi sjansen til litt senere, når vi støter på en Titan – et UFO-lignende vesen som raserer omgivelsene våre og peprer oss med laserstråler. Outsiders har en innebygd evne som påvirker omgivelsene, får jeg forklart av produsenten. Taggete sorte stalakmitter spretter opp av bakken rundt meg, og et fredelig universitetsområde blir forandret til et sort kubistisk mareritt.

Etter å ha skutt litt på titanen, er den svekket nok til at vi klarer å fange den, og dermed får forskerne hjemme i basen noe nytt å skru fra hverandre som kan føre til ny og nyttig teknologi for meg og mine medagenter.

Det virker som Xcom har beveget seg i en ny retning som jeg ikke klarer å omfavne helhjertet. Da jeg sist så spillet på E3 i 2010 var utviklerne klare på at de gjorde noe helt nytt i forhold til kildematerialet, men samtidig hadde de en visjon jeg kunne like. Det spillet jeg så i 2010 lå an til å bli et åpent spill, der man kunne velge ulike oppdrag, bygge ut basen sin, og forme spillopplevelsen selv.

Denne nye versjonen av Xcom virker langt mer som et tradisjonelt actionspill enn det jeg så for ett år siden. Det virker som spillerens frihet til å forme sin egen opplevelse har blitt ofret til fordel for et mer lineært spill der man skal fortelle en forhåndsskrevet historie. Og det føles som et lite tilbakesteg for det som i utgangspunktet var en modig revitalisering av et klassisk strategispill.

Se flere bilder fra Xcom på neste side!

Xcom utvikles av 2K Marin og utgis av Take-Two. Spillet lanseres på Xbox 360 og PC i mars 2012.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.