Morrowind blir av mange hyllet som det beste Elder Scrolls-spillet så langt, men det var Oblivion som for alvor brakte spillserien ut av gutterommet til Dungeons & Dragons-spillerne og inn i stua til folk flest. Oblivion trollbandt millioner av spillere med lekker grafikk og en gigantisk åpen verden.
Ut i naturen
Og trollbinding er noe de fortsetter med i The Elder Scrolls V: Skyrim. Etter å ha presset meg frem blant tusenvis av svette og støyete amerikanere på det overfylte messegulvet er det nesten noe salig over å sitte i en avkjølt sal og se på snødekte fjelltopper idet vi vandrer langs en sti gjennom en granskog. Fuglekvitter og rolig symfonimusikk strømmer ut av høyttalerne. Plutselig er all larmen og støyen fra E3 borte, jeg glemmer folkemengdene og de endeløse køene, jeg er ute i naturen. Transportert til en annen verden.
Vår ferd gjennom skogen fortsetter gjennom en landsby og opp i et annet fjell, der noen ruiner skal utforskes. Vi får kjempe mot drager og monstre, snakke med innbyggerne i landsbyen, bruke magi og utforske omgivelsene. Bethesda har klart å skape en levende verden i Skyrim. En troverdig fantasiverden.
Kontrollen fungerer ved at venstre og høyre skulderknapp styrer venstre og høyre hånd. Ved å putte våpen, skjold eller magi i hendene, kan man også bruke dem. Et sverd i høyre hånd og et skjold i venstre er en vanlig kombo. Magikere kan putte magi i hendene, og også forsterke ulik magi ved å bruke begge hendene til en type magi.
Menyene er enkle og intuitive, det er tydelig at Bethesda har forsøkt å bevege seg vekk fra XL-skjemaene fulle av lister og tall som preger mange rollespill. Alt utstyr man finner gjengis som tredimensjonale gjenstander som man kan studere fra alle vinkler. De over 300 bøkene man kan finne i spillet leses ved å studere boka, åpne den, og bla om manuelt. Menyene er minimale og listebaserte, delt inn i ulike kategorier som utstyr, magi, ferdigheter, og så videre.
Se E3-traileren til spillet her:
En himmel full av stjerner…
Ferdighetene må jeg nesten nevne. Som i alle Bethesda-spill går du opp i ulike ferdigheter ved å utføre handlinger. Bruker du bue mye blir du flinkere til å skyte piler. Blokkerer du med skjold blir du bedre til å blokkere. I stedet for å liste opp alle ferdighetene med tall ved siden av i et skjema, er ferdighetene gjengitt som stjernetegn på en stjernehimmel. Jo flinkere du er i en ferdighet, desto flere stjerner lyser i stjernebildet. Stjernene åpner også opp spesialferdigheter innad i ferdighetene, såkalte perks. Ferdighetene er elegang presentert, og det at man står og ser på en stjernehimmel når man studerer ferdighetene gjør at man bevarer innlevelsen i spillverdenen.
Et annet punkt som fortjenes å nevnes er magien, som virker mye mer variert enn tidligere. Formler for å oppdage fiender og lure fiender, magi som lar deg bevege deg lynraskt fremover, og magiske feller i form av runer blir demonstrert på skjermen. I tillegg har man de ulike ropene – kraftig magi som kan angripe fiender og påvirke omgivelsene. Vi får demonstrert et spesielt rop som tilkaller en storm som tryller frem mørke skyer og øsende regn rundt oss. Det er kanskje bare min egen dårlige fantasi, men som magiker i rollespill ender jeg som regel opp med å bruke de samme to eller tre skademagiene om igjen og om igjen. I Skyrim ser det langt mer attraktivt og variert ut å være magiker.
Noe Bethesda aldri har behersket tidligere har vært tredjepersonsvinkelen. Om du har forsøkt å spille Fallout eller Oblivion i tredjepersonsvinkel vet du hva jeg snakker om – en stiv helt som mest av alt minner om en slags marionett som henger i strenger. Skyrim har en mer Gears of War-aktig kameravinkel, og helten vår har mye mer solide animasjoner enn i gamle Bethesda-spill. Han flyter ikke rundt i landskapet som en vektløs astronaut, men har realistisk fysikk. Hesteridningen ser realistisk ut i tredjeperson, og kampene ser også bra ut. Men jeg tror nok jeg kommer til å holde meg i førsteperson for å få maksimal innlevelse.
Best of E3?
Jeg er en gammel og kynisk gamer. Det er sjelden jeg blir skikkelig gira på en spillpresentasjon og forlater presentasjonen med en genuin lengsel etter å få spilt det ferdige spillet, men Skyrim vekket slike følelser i meg. Bethesda ser rett og slett ut til å ha skapt en altoppslukende fantasiverden som jeg virkelig gleder meg til å fordype meg i om noen måneder.
Se flere bilder fra The Elder Scrolls V: Skyrim på neste side.
The Elder Scrolls V: Skyrim utvikles og utgis av Bethesda. Spillet lanseres på Playstation 3, Xbox 360 og PC 11. november.