Red Barrels har omsider tatt bladet fra munnen, og byr på en rekke detaljer om sitt nyannonserte grøsserspill Outlast.
Høy stressfaktor
Studioet består, som vi tidligere har skrevet, av en rekke tidligere Ubisoft-ansatte, og har kompetanse fra spill som Assassin’s Creed, Prince of Persia: Sands of Time og Uncharted. I et intervju med nettstedet Eurogamer, røper studiosjef Philippe Morin at Outlast i hovedsak utspiller seg som et snikespill, men at man går over i fluktmodus når man blir oppdaget.
Hovedpersonen, en journalist ved navn Mike Upshur som følger et tips om et nedlagt asyl, kommer trolig til å ha muligheten til å finne noen få våpen her og der, men Morin lover at disse ikke kommer til å utgjøre noen sentral del av opplevelsen. I stedet må han belage seg på fysikken sin til å klare å stikke av når faren melder seg.
– Hvis spilleren føler seg kraftig, blir ikke stresset og frykten like ille, forklarer Morin.
– Målet vårt er å skremme vettet av spillerne, legger han til.
Lineært og uforutsigbart
Spillet krever imidlertid mer enn bare raske reflekser, da visse områder kommer til å by på gåtelignende utfordringer, og spilleren må selv finne ut rekkefølgen de skal løses i. Og mens man gjør det, kommer fiender til å romstere i området og drive med sine egne ting. Dør man, vil de dukke opp på nye steder, så det ellers lineære spillet ikke blir for forutsigbart.
For de som ikke fikk med seg den superskumle traileren i helgens Søndagstapas, har vi inkludert den enda en gang her. Sarte sjeler er herved advart.
Se trailer
Outlast utvikles av Red Barrels og er planlagt en utgivelse til høsten 2013. PC er foreløpig eneste annonserte plattform, men målet skal være å få det ut på “så mange plattformer som mulig”.