Med Messi i spissen
0

Med Messi i spissen

nov 24 Spill.no  

2012 tegner til å bli et kostbart år for alle FIFA-fans. Ikke bare må du spare penger til FIFA 13 neste høst, før påske kan du ta fotballstjernene med på gata i FIFA Street, og kjenner vi EA rett vil de også friste med et eget EM-spill i god tid før sommerens mesterskap. Det ligger altså an til å dukke opp tre FIFA-spill i løpet av et halvt år, og da bør de ulike titlene by på noe unikt om fotballfansen skal investere i alle sammen. Vi besøkte EA Sports i Vancouver nettopp for å sjekke ut hvorvidt FIFA Street blir en essensiell investering for alle fotballinteresserte

Superstjerner

Med Messi på coveret og et stjernespekket galleri med spillere og lag i spillet, er det tydelig at Electronic Arts tar denne utgaven av FIFA Street mer seriøst enn tidligere utgivelser. Borte er flammefotballer og overdrevne spesialbevegelser, i stedet får vi et mer jordnært fotballspill med små baner, tette nærkamper og realistiske triks og finter.

– Å spille gatefotball er i utgangspunktet “over the top”, forteller spillets produsent Gary Paterson. Paterson har over ti års erfaring med fotballspill, han startet i Codemasters med spill som LMA Manager, og har siden 2004 jobbet med de mange fotballspillene til Electronic Arts.

– Gatefotball er en arena for fantastiske skill moves, og vi følte at det var ikke noe behov for å overdrive dette ytterligere. Vi tror ikke de som spiller fotballspill vil ha tegnefilmaktig grafikk og overnaturlige bevegelser, de er ute etter realisme. Og responsen så langt har vært svært god, fortklarer Paterson.

Med kontrolleren i henda føles det riktig. Etter tre kamper kan jeg konkludere med at den store forskjellen på FIFA 12 og FIFA Street er at kampene er langt tettere og mer intense. Med 3-5 spillere på små baner er man konstant i dueller, og det åpner for helt andre taktikker. I stedet for å bygge opp et angrep fra forsvar via midtbane til angrepsspillerne basert på formasjoner og individuelle spillerferdigheter er avstanden fra desperat forsvarsspill til aggressivt angrepsspill langt kortere i FIFA Street. Det går kjapt, uten at man mister oversikten, og finter og triks får en langt mer sentral rolle når spillet blir tettere.

Kontrollene har også endret seg fra FIFA 12, man bruker fortsatt høyre skulderknapp for å spurte, men nå brukes venstre som en slags brems. Holder man inne venstre står spilleren i ro, og man kan skjerme og bevege ballen med spaken. De øverste skulderknappene brukes til flair og å løfte ballen fra bakken. Ved å holde inne flair-knappen blir pasninger og skudd mer spektakulære, og følgelig får man flere tekniske poeng. Høyre spake brukes til triks, og her har man en rekke til disposisjon som ikke bare brukes for å briefe, men også for å utmanøvrere motspillerne.

Grunnsystemet er kanskje hentet fra FIFA 12, men det føles likevel forskjellig nok fra opphavet til å rettferdiggjøre et eget spill. Små nyanser gjør at kontrollen er gjengkjennelig for alle FIFA-veteraner, men med nok forskjeller til at det føles som et eget spill. De ulike spillmodusene skiller seg også fra FIFA 12. Både five-a-side, fusball og en egen triksmodus der man får mer poeng for å gjøre triks enn å score mål er tilgjengelig. En ny modus kalt Last Man Standing, hvor man mister en spiller hver gang man scorer og det er om å gjøre å bli kvitt alle spillerne sine, er et morsomt påfunn. Ikke minst er den nye World Tour-modusen – spillets hovedmodus – en spennende ny idé. Her tar du ditt eget lag og utfordrer andre spilleres gatelag, og bygger på denne måten opp ryktet og ferdighetene til dine spillere.

Nye moduser

Likevel kan det være vanskelig å overbevise FIFA-spillerne om at dette er en god investering, bare måneder etter at de har punget ut for FIFA 12.

FIFA Street har nye driblemekanikker og nye skill moves, vi snakker rett og slett om en helt forskjellig opplevelse fra FIFA 12. Folk vil oppdage dette, og vi tror FIFA-spillere vil forstå det, forklarer Paterson.

Mens både Fight Night og NBA Homecourt bød på en historiebasert modus i spillet der man bygget opp karrieren sin, har Electronic Arts droppet en slik tilnærming i FIFA Street.

– Vi føler at World Tour-modusen fungerer på denne måten, ettersom man tar med laget sitt ut i verden og utfordrer lagene til andre spillere. På denne måten håper vi folk vil skape sin egen historie, sier Paterson.

Etter en time med spillet vil jeg absolutt si at jeg gjerne kunne tenke meg å spille mer. Den stramme kontrollen imponerer, selv om den kunstige intelligensen på mine medspillere både i angrep og forsvar trenger en liten oppstramming. Men først og fremst slår det meg at FIFA Street virker som et ypperlig flerspillerspill, og jeg frykter at det kan bli noe kjedelig for de som liker å sitte alene og kose seg med en virtuell fotballkarriere i Be-a-Pro-modusen i FIFA 12.

Med tanke på at det er hele tre år siden forrige FIFA Street er det nærliggende å spørre Paterson om hvorfor tiden er inne for å vekke liv i serien akkurat nå?

– Vel, det tekniske er på plass. FIFA-motoren har modnet og fått nye features som vi bruker i FIFA Street, og derfor føles det veldig riktig å lage dette spillet nå. Vi har rett og slett teknologien og kunnskapen til å lage noe skikkelig bra, hevder Paterson.

Mens spill som NHL og Fight Night tilbyr fansen å spille som gamle pensjonerte spillere, har dette stort sett vært fraværende i FIFA-spillene, og Paterson vil ikke bekrefte om driblekonger som Maradona eller legendariske spillere som Pele vil dukke opp i spillbar form i FIFA Street.

– Jeg kan si så mye som at vi ønsker å ha et opplåsbart lag bestående av gamle stjerner, men vi vet ikke helt sikkert om dette kommer til å bli en realitet ennå.

Et annet diskusjonstema er kvinnelige spillere. Ser man på sportsspillene på markedet med et snev av feminisme i blikket, er det lett å bli provosert over at kvinnelige sportsutøvere er henvist til bikinier i strandvolleyballspill eller lettkledde tennisstjerner. Har det blitt plass til kvinnelige fotballspillere i FIFA Street?

– Vet du, dette diskuterte vi faktisk mye i pre-produksjonen av spillet, og vi spurte også ingeniørene om hvor mye det ville koste oss å inkludere kvinnelige spillere og lag i spillet. Men vi kom frem til at tiden det tar å implementere kvinnelige spillere ikke stod i stil med hvor mye de kvinnelige lagene ville blitt brukt av spillerne, så vi droppet det. Men dette er noe vi diskuterer og vurderer hver gang vi lager et nytt FIFA-spill, forklarer Paterson.

Se flere bilder fra FIFA Street på neste side!

FIFA Street utvikles av EA Sports og utgis av Electronic Arts. Spillet lanseres på Xbox 360 og Playstation 3 i starten av 2012. Reise til og opphold i Canada ble betalt av Electronic Arts.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.