I Assassin’s Creed Origins’ første historieutvidelse følger vi atter en gang Bayek of Siwa, nå fire år etter hovedspillet konkluderte. Når Bayek får nyss om at den Sinai-baserte snikmorderavdelingen har lidd store tap, reiser han til halvøya for å undersøke. Der blir han involvert i en konflikt mellom en romersk okkupasjonskraft og opprørerstyrken som strider imot. Nye allierte og nye fiender gjør seg til kjenne, men ikke alle er det de utgir seg for.
Som om originalspillet i seg selv ikke var stort nok, så byr The Hidden Ones-utvidelsen på en spektakulær og romslig tolkning av fjellområdene i Sinai. Det er et forfriskende vertikalt terreng med høye fjell, åpne ørkener, og tett befolkede landsbyer og havner i mellom. Det er det perfekte terrenget for eventyrlystne klatre- og snikmyrdeentusiaster.
Utenom det nye terrenget, byr dessverre ikke utvidelsen på mye nytt i form av utstyr og gameplay: Du blir introdusert for en bande maktsyke uslinger, for så å bli henvist til leiren de er å finne, så du kan gi dem en lærepenge i form av en kniv i ryggen. The Hidden Ones fokuserer heller på å utvide historien, og gjør dette med en relativt kort og konsis historie, komplementert med bra skrevne karakterer.
I hovedspillet måtte vi (til manges skuffelse) vente helt til slutten av historien før vi fikk se snikmorderordenen spillserien er oppkalt etter blir etablert. Med denne utvidelsen får vi mer innsikt i hvordan Bayek driver ordenen, hvordan den sprer seg og hvordan de etablerer visse retningslinjer som har vært gjennomgående fra første spill.
Er du en Assassin’s Creed-veteran, så kan jeg melde god stemning og stor sjans for gåsehud, spesielt mot slutten. Som prikken over i-en, har Bayek, i anledning ny utvidelse, grodd ut skjegget og skaffet seg et nytt antrekk som gir seriøse Ezio-vibber.