Mer eller mindre bevegelse?
0

Mer eller mindre bevegelse?

jan 05 Spill.no  

Det er nå drøyt tre år siden Nintendo bragte bevegelsesstyrt gameplay inn i mange hjem med Wii, og har siden den gang solgt over 50 millioner eksemplarer av den ukonvensjonelle konsollen. På E3-messen i fjor kom det nyheter fra de to andre konsollkjempene om at denne satsingen skulle fortsette, også på deres plattformer. Sony annonserte en ny kontroll med bevegelsessensor og Microsoft annonserte Project Natal; et tillegg til Xbox 360 som lar deg styre uten en fysisk kontroll. Med dette har Sony og Microsoft for alvor hoppet på «motion control»-bølgen.

Wii-kontrollen, eller WiiMote som den også kalles, har et akselerometer som måler bevegelse og et infrarødt kamera som plukker opp infrarød stråling fra konsollens «Sensor Bar». På denne måten kan den orientere seg på hvilken måte den er plassert i rommet, og så lenge det infrarøde kameraet plukker opp stråling, vet den også hvilken retning kontrollen peker. Wiimoten var derimot ikke god nok til å kunne nøyaktig reflekterte de bevegelsene du gjorde i virkeligheten, til skuffelse for mange som straks tenkte seg et «Star Wars»-spill med fullstendig kontroll av en lightsaber (og hvem av oss har vel ikke lyst på det!?). Med det nylig lanserte ekstrautstyret Wii MotionPlus har kontrollens egenskaper blitt enda bedre med et gyroskop, og føles nå mye skarpere enn den var i begynnelsen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Playstation 3 hadde også en (noe klønete) bevegelsensor i sin Sixaxis-håndkontroll, selv om dette ikke på langt nær var hovedsatsingen til Sony. Denne bevegelsessensoren finnes fremdeles i Dual Shock 3-kontrollen. Men etter at de annonserte sin nye satsing på E3-messen i fjor varsler de nå at de tar opp kampen om markedsandelen av den litt mindre hardcore spillergruppen som Nintendo i stor grad har hatt enerett på de siste tre årene. Denne kontrollen fungerer ved at den har en kule på toppen, som sender ut lys. Dette lyset blir fanget opp av en sensor som kalles «PlayStation Eye», og som kan måle posisjonen i rommet ganske nøyaktig. Sammen med et akselerometer og et gyroskop, fungerer denne på ganske lik måte som WiiMoten, og ut i fra demonstrasjonene på E3 å dømme; ganske godt også.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Microsoft har med Project Natal valgt å gå en noe annen vei, og velger å la være og bruke en fysisk kontroll. I stedet har de valgt å lage en sensor som fanger opp kroppsbevegelsene dine, i tillegg til mulighet for ansiktsgjenkjennelse, med god nøyaktighet ved hjelp av et RGB-kamera og en dybdesensor. Det er på flere måter som en veldig avansert versjon av Sonys «EyeToy» til Playstation 2. I tillegg er Project Natal utstyrt med en mikrofon, som tillater stemmegjenkjenning i forskjellige spill. Kanskje det beste eksemplett på programvare som baserer seg på dette, er spillet «Milo and Kate» av Lionhead Studios, hvor du interagerer med en virtuell person, ved å snakke til den og gjøre ulike bevegelser. Personlig stiller jeg meg litt skeptisk til hvor godt dette spillet faktisk fungerer, men dere kan selv se E3-demonstrasjonen av spillet her.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Fremtidsutsiktene for tilhengerne av denne nye måten å spille spill på er med andre ord lyse, når alle de tre hovedaktørene benytter seg av denne teknologien på sine konsoller. Man kan så lure på hvor langt denne utviklingen vil gå. Kommer motion control ta over for den tradisjonelle måten å spille spill på, vil det heller utvikle seg som to hovedretninger innen spillindustrien eller vil motion control dø helt ut? Tjener vi som spillere på denne utviklingen?

Selv har jeg et elsk/hat-forhold til dette fenomenet. Som den ivrige Nintendo-fanboyen jeg var, sikret jeg meg selvsagt en Wii på lanseringsdatoen 8. desember 2006. Siden den gang har jeg kjøpt en del spill til konsollen, og har irritert meg voldsomt over en ting. I de aller fleste sammenhenger er motion control absolutt ubrukelig, og fire av mine fem favorittspill på konsollen kunne like gjerne ha blitt utviklet på en annen konsoll uten muligheten for motion control. Likevel skal alle utviklere på død og liv inkorporere en eller annen form for vifting inn i spillet, som i de fleste tilfellene ødelegger den generelle spillopplevelsen. Selv i «Lair» til PS3 ble spillerne tvunget til å bruke den skjøre bevegelsesstyringen til å styre drager, inntil de la til muligheten for å styre med vanlig håndkontroll igjennom en oppdatering. Derimot fungerer Wii ypperlig for FPS-spill om styringen er gjort riktig (les: «Metroid Prime 3: Corruption», IKKE «Red Steel») og partyspill.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Om ikke utviklerne klarer å forstå at de må beherske seg, og kun bruke motion control når det gjør spillopplevelsen bedre, frykter jeg for fremtiden. Jeg ville nødig sitte og lage slagbevegelser for å slå en person i «Mass Effect 3», løpe rundt i stuen for å spille «FIFA 12» eller bruke en noe unøyaktig kontroll når jeg spiller «Modern Warfare 3» over nettet, og er avhengig av maksimal nøyaktighet. Likevel er andelen av folk som spiller spill på tradisjonell måte fortsatt såpass stor, at jeg tviler på at utviklerne kommer til å neglisjere denne spillergruppen, og at vi ender opp med et marked med noe for enhver smak.

Hvilken vei håper dere at spillindustrien utvikler seg i, og hva tror dere kommer til å skje?

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.