“We don’t talk about it in terms of size, that would be a little bit unfair – there is a lot of ocean in the Caribbean. But it is the biggest game we’ve ever made,”
Fra før har vi fått vite at vi vil gå et stykke tilbake fra uavhengighetskrigen og lengre sør til pirattiden, men detaljer om historien har så langt vært sparsomme. Det Ismail likevel avslørte var at hovedhistorien ville vare 15-20 timer og ha en sterk historisk forankring, men at det var umulig å si hvor lenge man kunne holde på hvis man utforsket alt spillet hadde å by på.
Likevel forsikret han om at det ville være et system implementert som ville ta deg raskt frem og tilbake til steder som du hadde allerede oppdaget. Du må likevel belage deg på å være oppdager når du skal utforske nye steder.
En av de største utfordringene utviklerene hadde, ifølge Ismail, var å lage en engasjerende verden, som besto nesten 75% av vann. Resultatet var at i Black Flag vil det være mange unike sideoppdrag basert på havets utfordringer. En av disse vil være hvaljakt som ble detaljert visst frem for Eurogamer sin utsendte.
Liberation – en unik opplevelse
Spørsmålet om det ville bli et AC spill til en håndhold konsoll ble også tatt opp etter at AC 3 hadde sidespillet Liberation til Vita lansert på samme tidspunk . På tross av et greit salg, vil det ikke bli noen spill til Vita så lenge utviklingen til Black Flag foregår. Ismail påpekte dette med at de brukte hele utviklingslaget til Liberation til å perfeksjonere Black Flag og gjøre spillet klart til deadline.