Metroid Prime Remastered – For å se hvor vi skal må vi først se hvor vi kom fra.
0

Metroid Prime Remastered – For å se hvor vi skal må vi først se hvor vi kom fra.

apr 27 Anders Lønning  

Nintendo får kred får mye. De vekket en døende industri til livet igjen etter videospill krakket i USA på midten av 80 tallet. Donkey Kong er en av de mest gjenkjennelige arkadespillene gjennom tidene, Super Mario er for mange mer gjenkjennelig en Mikke Mus og nettopp har den samme rørleggeren sprengt rekorder på kino for både animerte filmer og filmer basert på spill.

Men en ting jeg alltid kommer til å beundre Nintendo for, er den særegne evnen de hadde på slutten av 90 og begynnelsen av 2000 tallet til å ta spillseriene sine fremover i takt med teknologiske fremskritt, enten de gjorde det selv eller la til rette for andre, og hvordan de samtidig satte standarden for alt som kom etterpå.

Super Mario 64 var ikke bare Mario sitt første ordentlige 3D spill. Det var en av de aller første 3D plattformer spillene og etter min mening det første som virkelig fikk det til. Over 25 år etter at det ble lansert er det fortsatt etter min mening en av de aller beste spillene noensinne laget.

The Legend of Zelda: Ocarina of Time trenger heller ingen introduksjon. Ocarina tok konseptene som serien hadde etablert i A Link to the Past og oversatte dem mesterlig til spillets nye 3D presentasjon. Samtidig fant de opp såkalt Z-Targeting, forløperen til Lock-On Targeting som vi ser i alt fra Dark Souls til The Witcher 3 den dag i dag.

Så og si alle tredjepersons action spill kan spore sine mekanikker tilbake til Ocarina of Time.

Noen ganger dog, er det noen prosjekter som bare ikke vil seg, til og med for Nintendo, og skulle jeg gjette tror jeg spillet som har gitt dem mest hodebry de siste årene må være Metroid Prime 4. Spillet ble annonsert under E3 i 2017, så kom nyheten om at utviklingen ble startet på ny i 2019 og vi vet ennå ikke når vi kan forvente at spillet står på trappene.

Men mens kjernen av Retro Studios jobber hardt med å få det neste kapittelet i historien til Samus Aran Prime til markedet, kunne Nintendo overraske oss med Metroid Prime Remastered, som gir oss et tilbakeblikk på nok en gang da Nintendo på mesterlig vis fikk til å oversette en serie som tidligere kun hadde blitt sett i 2D.

Fra 2D Plattformer til 3D skytespill

Metroid Prime var ikke en 1:1 oversettelse av Super Metroid eller noen av de andre tidligere Metroid spillene for den sagts skyld, men var heller en fortsettelse av historien (nå sett på som en avgrening) som tolket konseptet til originalspillet og fornyet det med den nye teknologien som var tilgjengelig.

Retro Studios, som utviklet spillet sammen med Nintendo EAD og R&D1, hadde vokst ut fra Iguana Entertainment som nylig hadde jobbet på Turok: Dinosaur Hunter, et 3D førsteperson spill som var tidlig ute med store verdener som kunne utforskes og med omgivelser som kunne besøkes flere ganger etter hvert som spilleren hadde tilegnet seg nye våpen og egenskaper. Høres det litt kjent ut?

Ja. Turok: Dinosaur Hunter er et Metroid spill i nesten alt annet enn navn, og jeg tror ikke jeg drar det langt når jeg sier at det er en del slektskap mellom det og hva Metroid Prime skulle bli.

Metroid Prime ble en av de aller beste spillene Nintendo skulle gi ut på Gamecube, og fikk to oppfølgere. Echoes på Gamecube og Corruption på Nintendo Wii.

Det skal sies Metroid Prime‘s arv er ikke like lett å peke på som arven til de andre Nintendo spillene jeg tidligere har nevnt, men den er tilstedet hvis man vet hvor man skal se. Spillets særegne Heads Up Display, hvor det spilleren ser er det Samus ser fra hjelmen sin har vi sett i spill som Star Wars: Republic Commando. Spillets kart og måte det signaliserer til spilleren hvor de skal gå og hvor man har vørt ser vi i alt fra Jedi: Fallen Order til Resident Evil 2: Remake.

Trilogien ble gitt ut på nytt på Wii, hvor de to Gamecube spillene fikk samme bevegelseskontroller oppsett som Corruption hadde, og var frem til nå mange sin foretrukne måte å spille det første Metroid Prime spillet. Den fysiske utgaven ble trykket opp i begrenset opplag og var lenge vanskelig å få tak på. Heldigvis gav Nintendo spillet ut digitalt på Wii U, for de av oss som eide den.

Metroid Prime Remastered tar det beste fra alle utgavene av Metroid Prime vi har sett, (du kan til og med spille det med Gamecube kontroller hvis du har en adapter) samtidig som det gir spillet en betydelig ansiktsløft noe som virkelig får det til å skinne. Det viser også hvor evig grønt spillet er da det, nok en gang, i likhet med Super Mario 64 og Ocarina of Time, fremstår som like bra den dag i dag som da det var nytt i 2002.

Det har gått mange år siden Metroid Prime: Corruption så dagens lys og selv om Metroid: Samus Returns på 3DS og Metroid: Dread virkelig har brakt Samus Aran tilbake til rampelyset, er det bra at Nintendo gir spillere en mulighet til å gjøre seg kjent med Prime spillene, enten på nytt eller for første gang, med denne strålende oppussingen. Nå håper vi bare at Echoes og Corruption får samme behandling.

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.