
Eurogamer melder at det ikke lenger skal koste penger for utviklere å oppdatere (eller “patche”, som det jo så fint heter på gamerspråket) spillene sine på Xbox 360 etter lansering.
Tidligere har Microsoft ha krevd inn penger fra utviklerne for at de skal kunne oppdatere de lanserte spillene sine, i tillegg til avgiften for godkjenningsprosessen et spill må gjennom før det lanseres på konsollen. Dette skal ha vært på grunn av at Microsoft har hatt lyst til å få så polerte spill som mulig fra utviklerne. Nå har de imidlertid lettet på kravene, og utviklerne skal nå få lov til å oppdatere spillene sine en gang. Skal det skje flere ganger må de likevel betale.
Hovedproblemet med disse avgiftene skal ha vært at de har vært for høye. I fjor avslørte Tim Schäfer at de lå på hele 40.000 dollar, noe som var alt for dyrt for han og Double Fine. Utvikleren av indie-spillet Fez – Phil Fish – skal også ha irritert seg over kravene da han ikke hadde nok penger til å oppdatere sitt spill på Xbox Live i fjor sommer.
Han har uttalt seg til Eurogamer om det nye regelverket, og sier at han ikke har fått med seg om det gjelder for eldre spill som hans eget, og at magefølelsen sier at han aldri vil få oppdatert Fez for Xbox 360-spillere. Phil Fish gikk for ikke så lenge siden ut med sterk kritikk av Microsofts kommende håndtering av indie-spill, og mente at de satset for lite på uavhengige spillutviklere.
Hvordan det blir på Xbox One er uklart, men vi kan regne med at det blir en lik løsning.
Kilde: Eurogamer