Criterion er kjent for tre ting: De lagde grafikkmotoren som ble brukt i Grand Theft Auto-spillene på Playstation 2 (RenderWare), de lagde Burnout-serien og de fornyet Need for Speed-serien med Need for Speed: Most Wanted og Need for Speed: Hot Pursuit.
Lei av bil
Etter femten år med bilspill er de nå lei, om vi skal tro Criterion-sjef Alex Ward. I en rekke Twitter-meldinger i går kveld annonserte han nemlig at studioet ikke kommer til å lage noe nytt Burnout eller Need for Speed i overskuelig fremtid. I stedet skal studioet jobbe med noe de ikke vil annonsere ennå.
Ser man bort fra skytespillet Black i 2006 har Criterion kun jobbet med racingspill de siste elleve årene. Det sier seg selv at man kan gå lei av mindre. Ifølge Ward er det hans og studioets avgjørelse å gjøre noe nytt nå, og ikke eierne i Electronic Arts.
Fornyelse er alltid bra, og jeg kommer strengt tatt ikke å savne et nytt Burnout-spill. Et nytt Need for Speed-spill får vi nok uansett, EAs Gøteborg-studio Ghost er i full gang med det neste spillet i serien som bruker Frostbite-motoren til Dice, skriver Eurogamer.
Spørsmålet er hva Criterion skal finne på nå. En oppfølger til Black er utelukket, ifølge Ward. I startfasen til Criterion lagde de et ok ubåt-spill for Ubisoft kalt Sub Culture. De har også laget et par ekstremsportspill tidligere. Kanskje har de bedt EA om lov til å videreutvikle Skate-serien som vi ikke har sett noe til på en stund nå?
Ettersom Tony Hawk-serien forlengst er kjørt i grøfta burde markedet være klart for et nytt skateboard-spill til neste generasjon med konsoller. Jeg tar en råsjans og setter en tier på at det neste Criterion-spillet blir et Skate-spill. Du hørte det her først!
Hell og lykke til Criterion med deres nyeste prosjekt. Jeg håper de ikke tråkker i salaten som Codemasters gjorde med Bodycount da de ytret ønske om å gjøre noe annet enn bilspill. Det sideprosjektet ble en gedigen tabbe, og nå kommer Codemasters aldri til å lage noe annet enn racingspill.
Kilde: Eurogamer