Det begynner å bli en stund siden jeg sist anmeldte et par med hodetelefoner. Da var det SteelSeries Siberia Elite som stod for døren. Denne gangen er det Mionix som står for tur med sitt Nash 20 headset. Ettersom spillmusene jeg nylig test viste stor styrke, er jeg spent på å se hvordan Mionix leverer på lydfronten.
Pakken med hodetelefonene er stor og solid. Den veier en god del faktisk. Dette er et særdeles godt utgangspunkt da vekten på lydprodukter kan avgjøre om de er av god eller dårlig kvalitet. Jeg åpner pakken og tror ved første øyekast at pakken er tom, men dette skyldes fordi hodetelefonene er av et matt, mørkt ytre som gjør det anonymt i mørke omgivelser.
Det er en lang og stoff-beskyttet kabel på to meter. Hodetelefonene er analogt som betyr at det bare er «plug-n-play» og det fungerer på alle enheter. Den har to gullbelagte 3.5 mm «jack», en for lyd og en for mikrofonen.
Robust kvalitet
Hodetelefonene er laget av hardplastikk som igjen er omringet av et matt ytterlag. Fordeleren med dette er at man får bedre grep på hodetelefonene. Øreklokkene er store og omringer mine ører fullstendig. Disse øreputene er av et mykt materiell som også er fleksibelt. Det vil si at putene former seg etter fasongen på hodet.
Nash 20 føles behagelige og sitter komfortabelt. Jeg merker dog at ettersom øreklokkene er såpass store, går de et stykke nedenfor øret mitt og nesten ned til kjeven. Dette føles litt ubehagelig over lengre bruk og tok litt tid å bli vant til. Det er mulig å justere disse opp for å forhindre dette, men da møter du på et annet problem på toppen av hodetelefonene. Da kan puten her oppe presse litt hardt på skallen slik at det kan være ukomfortabelt over lengre tid. Det gjelder da å finne en balanse, eventuelt bytte imellom disse to etter hvert som tiden går.
Lydkvaliteten imponerer
Jeg går over til det kanskje viktigste aspektet ved hodetelefoner, nemlig lydkvaliteten. Jeg fyrer rett og slett på det svensklagde Battlefield 4 som synes å passe godt i lag med disse hodetelefonene. Skuddene og bombene gir en innlevelsesrik opplevelse med lyden som øreklokkene produserer. Mionix har nemlig utviklet en egen driver som de kaller for D.A.C.T.-teknologi. Lyden fremstår som klar og presis. Enkelte frekvensområder blir litt skarpe og ubehagelige, men disse er det få av.
For musikk velger jeg også noe svensk, denne gang Scar Symmetry. Trommene, gitarene og vokalen føles riktig og gjengir solid «trøkk» på bassen. Jeg går så over til noe jeg ikke er spesielt glad i, litt trance. Her er det et større dynamisk område for hodetelefonene å holde styr på, og det høres ut som hodetelefonene ikke har noe problem med dette. Det er kraftig og rimelig dyp bass som blir gjengitt. På venstre øreklokke kan man også justere volumet etter eget behov.
For å forsikre meg om kvaliteten på lyden hodetelefonene reproduserer, fyrer jeg i gang audiocheck sin benchmark. Denne tester frekvens responsen, det dynamiske området, kvaliteten på hodetelefonene, driverne i øreputene, samt at begge øretelefonene gjengir hver sin lyd. Nash 20 løper igjennom testene uten problemer. Dette er ganske imponerende for et gamingheadset å være.
Uvanlig mikrofon
Mikrofonen er plassert på venstre side og står som standard opp. Den blir aktivert med en gang du trekker den ned. Du hører også et lite klikk i det mikrofonen er aktivert.
Mikrofonen er av hardplast, men kan bøyes på midten. Det står på pakken at mikrofonen kan beveges i alle retninger, og dette stemmer på sett og hvis, men det er ikke mulig å få den til å stå i en fast posisjon innover og utover. Du kan manuelt holde den nærmere munnen din, men slipper du, går den tilbake til sin faste posisjon. Det virker dog som at midtstykket på mikrofonen former seg etter hvordan du stiller på den, men hos meg hadde den uansett en tendens til å trekke seg sakte tilbake. Jeg fikk den heller ikke så nært munnen som jeg ønsket.
Jeg prøvde å snakke med et par personer på Skype, og ble fortalt at lyden var lav. Jeg hadde stilt inn alle innstillingene på høyeste volum for mikrofonen, men allikevel var det lavt. Det eneste jeg kunne gjøre for at de skulle høre meg bedre, var å enten snakke en del høyere, eller holde mikrofonen nærmere munnen. Ingen av disse løsningene er særlig gode, men å snakke høyere ble alternativet. Sett vekk fra dette er stemmen klar og det er ingen skurring for de i andre enden.
Mye headset for pengene
Mionix Nash 20 er et interessant headset. De fleste nye spill-headset i dag er for det første utstyrt med en digital løsning, samt en programvare som lar deg justere lyden etter dine behov. Hos Nash 20 har de bare valgt å gå en annen vei, ved å gjøre hodetelefonene så tilgjengelige og enkle som overhodet mulig. Mionix sier med dette at hodetelefonene fungerer slik det var ment rett utfra boksen. Dette fungerer også overraskende bra.
Kabelen er lang og solid, lyden er særdeles god og fungerer uventet bra til musikk. Mikrofonen tar opp lyden bra, men muligheten for å justere denne mer personlig, er ikke helt til stede. Hodetelefonene er behagelige hvis du blir vant til de eller klarer å finne en balanse som passer for hodet ditt.
Til en pris på rundt 900 kroner, har Nash 20 stilt seg i et allerede okkupert område for spill-headset. Allikevel har Nash 20 høy kvalitet samt solid lyd for alt bruk. Dette er fordelene som får meg til å anbefale Nash 20 som valget i denne prisklassen.
Tekniske spesifikasjoner
Høyttalere
- Frekvens: 20Hz – 20KHz
- Impedans: 32 Ohm
Kabler
- Lengde: 2 meter
- Kontakter: To 3.5 mm jack
Mikrofon
- Frekvens: 50 – 16000 Hz
Pris
- Fra 900 kroner
Takk til Mionix som sendte produktet til test!