Mistet stort potensiale – Indiana Jones and the Great Circle (PS5)
0

Mistet stort potensiale – Indiana Jones and the Great Circle (PS5)

Du sprinter gjennom jungelen. Bladene pisker deg hardt i ansiktet, mens du hører tysk bli ropt bak deg når nazistene jager deg. Hjertet banker og pusten går fortere og fortere. Foran deg, ser du at bakken plutselig forsvinner under deg, men i løpet av et sekund, får du øye på greina som henger over hullet i bakken. Du drar frem pisken fra beltet, sikter så godt du kan og får pisken rundt greina med et smell. Pisken strammer seg, og du svinger deg elegant over, og slipper unna nazistene med et nødskrik og forsvinner inn i jungelen. 

 

Se for deg at vibrasjonene fra løpingen pulserer i hånden din, hjertet til Indy dunker fortere og fortere, raslingen fra bladene og pusten høres ut fra høyttaleren og R2-triggeren strammer seg i det man svinger seg over hullet i bakken med stram pisk. Høres dette fristende ut? Da må jeg dessverre skuffe deg. 

Hvorfor? La meg forklare. 

Som en som valgte PS5 over Xbox Series X tidlig i konsollkrigen 2020, grunnet flere eksklusive spillserier, ble jeg veldig skuffet når jeg så at Indiana Jones var Xbox-eksklusiv. Overraskelsen ble derfor veldig stor, men gledelig, når jeg så at det kom på PS5 bare kort tid etter den opprinnelig lansering til Xbox. Det som tente meg enda mer var hvor bra dette kom til å bli, med det potensialet Dualsense har som muligheten til å kunne gi opplevelsen et ekstra løft. 

 Det er ikke til å legge skjul på at Indiana Jones and the Great Circle, er som å spille en film. Og, etter min mening, så funker det utrolig bra. Jeg føler igjennom hele spillet, at jeg spiller rollen som Indiana Jones, og at jeg samtidig regisserer hva som skjer videre. Rollen som Indy er troverdig i flere ledd, både i stemmeskuespill (Takk, Troy Baker), men også i gameplay, steming, musikk og setting. Mer om dette kan du lese i vår anmeldelse fra da spillet ble sluppet på Xbox.

 Det er derfor utrolig synd at potensialet til Dualsense ikke blir brukt, i det hele tatt. Her har nok MachineGames rett og slett bare portert den til PS5, uten å ha lagt til noen ekstra funksjoner. I mine øyne, som har nytt spillet både visuelt og audiovisuelt, hadde spillet fått en ekstra karakter, kun basert på økt totalopplevelse med å benytte funksjonene Dualsense har å tilby utviklere.
Kan man spekulere i at det er unnlatt, siden det spillet ble lansert som Xbox-ekslusiv?

About Sindre Lilleseth Svendsrud

25 år gammel mann med en stor interesse for gaming, teknologi og musikk. Både barnefar og selger på fulltid.

Legg igjen en kommentar

You must be logged in to post a comment.