I en nylansert utviklerdagbok forteller Firaxis-programmerer Casey O’Toole om hvordan de har gått frem for å bringe 90-tallsspillet XCOM: Enemy Unknown til dagens generasjon spillere.
Nostalgisk gjensyn
Hvis du spilte PC-spill på 90-tallet, er sjansen enorm for at du på ett punkt var innom det formidable turbaserte strategispillet X-COM: Enemy Unknown, eller UFO: Enemy Unknown, som det het i Europa. Et enormt stemningsfullt og intuitivt spill, hvor man som leder for spesialstyrkene i X-COM måtte trene opp og forske frem supersoldater som ble sendt ut i felten for å slå tilbake invasjonen fra rommet. Spillet høstet lovord fra kritikerne, noe som resulterte i en rekke oppfølgere, med dalende popularitet for hver utgivelse.
2K Marin, som tidligere har laget Bioshock-spillene, jobber for tiden med et nytt spill i X-COM-serien ved navn XCOM, og Sid Meiers studio Firaxis har i den anledning fått i oppgave å “omtenke” den gamle klassikeren fra 1994. I en utviklerdagbok laget av 2K Games, får vi høre hvordan utviklersjef Casey O’Toole husker det klassiske strategispillet, og hvordan han og teamet har gått frem for å modernisere uttrykket for å passe også for nye spillere.
Se video
UFO/X-Com: Enemy Unknown ble utviklet av Mythos Entertainment og utgitt av Microprose for PC, Playstation, Amiga og Amiga CD32. Den nye versjonen utvikles av Firaxis, og skal etter planen lanseres i slutten av året.