Moderniserer UFO-klassiker
0

Moderniserer UFO-klassiker

mai 18 Spill.no  

I en nylansert utviklerdagbok forteller Firaxis-programmerer Casey O’Toole om hvordan de har gått frem for å bringe 90-tallsspillet XCOM: Enemy Unknown til dagens generasjon spillere.

Nostalgisk gjensyn

Hvis du spilte PC-spill på 90-tallet, er sjansen enorm for at du på ett punkt var innom det formidable turbaserte strategispillet X-COM: Enemy Unknown, eller UFO: Enemy Unknown, som det het i Europa. Et enormt stemningsfullt og intuitivt spill, hvor man som leder for spesialstyrkene i X-COM måtte trene opp og forske frem supersoldater som ble sendt ut i felten for å slå tilbake invasjonen fra rommet. Spillet høstet lovord fra kritikerne, noe som resulterte i en rekke oppfølgere, med dalende popularitet for hver utgivelse.

2K Marin, som tidligere har laget Bioshock-spillene, jobber for tiden med et nytt spill i X-COM-serien ved navn XCOM, og Sid Meiers studio Firaxis har i den anledning fått i oppgave å “omtenke” den gamle klassikeren fra 1994. I en utviklerdagbok laget av 2K Games, får vi høre hvordan utviklersjef Casey O’Toole husker det klassiske strategispillet, og hvordan han og teamet har gått frem for å modernisere uttrykket for å passe også for nye spillere.

Se video

UFO/X-Com: Enemy Unknown ble utviklet av Mythos Entertainment og utgitt av Microprose for PC, Playstation, Amiga og Amiga CD32. Den nye versjonen utvikles av Firaxis, og skal etter planen lanseres i slutten av året.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.