Monster Hunter Rise: Sunbreak – En sabla god grunn til å dra på jakt igjen
0

Monster Hunter Rise: Sunbreak – En sabla god grunn til å dra på jakt igjen

jul 14 Anders Lønning  

Monster Hunter er ikke en serie du trenger be meg to ganger om å plukke opp igjen. Serien er like magnetisk som den alltid har vært, og der er grunnspillet Monster Hunter Rise intet unntak. Med Sunbreak er det imidlertid lettere enn noen gang å plukke opp igjen favorittvåpnet og kaste seg ut i jakten på nytt

Monster Hunter Rise var et spill jeg føler traff veldig mange. For en som ikke var så sjarmert av Monster Hunter World var det et spill som flettet sammen de gode tingene Monster Hunter World brakte til bordet med den håndholdte tradisjonen av Monster Hunter titlene på 3DS. Det ble et spill jeg la inn mer enn 80 timer på før jeg sa meg fornøyd, og selv da hadde jeg ennå ikke fullført endgame innholdet som Capcom slapp etter lanseringen.

Nå er den store utvidelsen av Monster Hunter Rise endelig her. Sunbreak tilføyer både gamle monstre fra tidligere spill i serien og en ny Elder Drage ved navn Malzeno, samt nye våpen, rustninger, Master Rank quester og nye jaktmarker spillerne kan boltre seg på. Alt i alt, det man håper at en Monster Hunter utvidelse skal ha.

En finurlig ny ting til serien er såkalte Follower Quests og Support Survey, som er enspiller quests hvor innbygerne i Kamura og den nye byen Elgado vil bli med spilleren på jakt. Dette låses opp ved å først gjøre en Follower Quest de ønsker å bli med på, og etterpå kan man på spesifikke Support Survey’s velge hvilke av innbyggerne man vil ha med seg. Dette gjør at spillere som foretrekker å spille alene likevel kan ha med seg støtten av å ha noen med seg.

Og det beste med det hele er at hvis disse følgerne besvimer i kamp så forårsaker ikke det en Quest Fail slik det ville gjort i flerspillerdelen. Disse oppdragene belønnes med karaktspesifikke våpen og rustninger spilleren ikke ellers kan låse opp på andre måter.

Nytt til Sunbreak er også muligheten til å utstyre jegeren din med to sett med Switch Skills, som er de alternative kombinasjonsangrepene og såkalte Silkbinder angrepene som gjør hvert av de 14 våpnene så dynamiske i bruk. Mens man i Rise måtte dra til leiren hver gang man ville bytte mellom Switch Skills kan man nå ha to sammensetninger som man sømløst kan bytte mellom i kamp med en Switch Skill Swap.

Nye måter å benytte seg av livsformene som finnes i de forskjellige jaktmarkene er også lagt til, og har blitt retroaktivt lagt til de eksisterende jaktmarkene slik at man kan benytte dem i innhold fra både Rise og Sunbreak. Noen gjør det lettere å manipulere monstrene til sin egen vilje, Noen kan benyttes til å gjøre ekstra skade på monstrene og noen kan gjøre skaden man gjør gjennom Wyvern Riding enda kraftigere.

Således fortsetter Monster Hunter Rise å være en skikkelig fornøyelse å spille i alle sine former, og sammen med alt innhold som har kommet mellom Rise og Sunbreak, samt alt som skal komme nå som Sunbreak har blitt lansert er det nærmest ingen ende på hvor mye gøy man kan ha det med Monster Hunter Rise: Sunbreak

En ting jeg dog savner er muligheten for kryss-spilling eller kryss-progresjon mellom PC og Nintendo Switch utgavene av Monster Hunter Rise. Dette hadde gjort opplevelsen komplett og hadde lett gjort dette til det beste Monster Hunter spillet i min bok. Per i dag ligger det rimelig høyt oppe ved siden av Monster Hunter 4 Ultimate

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.