MTV for den nye generasjonen?
0

MTV for den nye generasjonen?

«VidZone» ble lansert i Norge 3. desember, og fungerer enkelt forklart som en versjon av Youtube som kun inneholder musikkvideoer. På den offisielle Playstation-bloggen opplyser Sony om at «VidZone» gir PS3-eiere tilgang til rundt 25.000 musikkvideoer helt gratis – deriblant Maria Mena, Britney Spears, Black Eyed Peas, Metallica og mange flere.

Så er bare spørsmålet: Selv om det absolutt har vært etterlengtet å kunne streame gratis musikkvideoer på Playstation, er Sony sin gjennomføring i form av «VidZone» bra nok?

For å kunne bruke «VidZone» må du laste ned programmet fra Playstation Network (PSN). Applikasjonen er gratis, og installeres under «Musikk»-ikonet på Cross Media Bar-menyen på din Playstation. Installasjonen tar kun noen få minutter, men den første gangen du starter applikasjonen må den oppdatere oversikten over tilgjengelige musikkvidoer – noe som kan ta opptil 15 minutter.

Ved hjelp av den trådløse håndkontrolleren på din Playstation 3 navigerer du deg deretter gjennom smakfulle menyer, velger hvilke musikkvideoer du ønsker å se og komponerer dine egne playlister. Så kan du bare lene deg tilbake og nyte musikken – perfekt for enhver hjemme-alene fest!

Som en middels vanskelig flysimulator

Dessverre blir det fort tydelig at «VidZone» ikke er den perfekte musikkvideo-applikasjonen. «VidZone» særpreges av en overtydelig reklame (akkurat nå for Rockstars «Red Dead Redemption»), som både ligger i bakgrunnen av applikasjonen, som en egen banner på alle menyene og som avbryter musikken inne i mellom.

I tillegg er det nok lettere å kontrollere de fleste flysimulatorer enn menyene på «VidZone». I et forsøk på å gi rask tilgang på applikasjonens mange funksjoner har Sony mappet opp absolutt alle knappene på Playstation-kontrolleren. Dette, kombinert med et lite logisk menyhierarki, gjør navigasjonen til et sant helvete.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Jeg var edru da jeg testet «VidZone» – og jeg er fortsatt edru i det jeg skriver dette – men jeg tenker med skrekk og gru på hvordan det ville vært å bruke «VidZone» på en fest med 3-4 fulle kamerater over skulderen. For det første er menyene kronglete og lite logiske, og i tillegg er søk- og playlist-funksjonene svært lite intuitive. Man roter seg fort inn i et virrvarr av menyer, og til slutt blir man bare sittende å trykke «Back» i et håpløst forsøk på å komme tilbake til noe man kjenner igjen.

I tillegg burde det nevnes at sjangerinndelingen av musikk på det beste er svært dårlig (Fatboy Slim er f. eks. kategorisert under «dance») og det er vanskelig å få oversikt over det fulle utvalget av musikk (dersom man ikke bruker den allerede omtalte søkefunksjonen).

Dette er svært synd, fordi det er absolutt et behov for en tjeneste som «VidZone». MTV har skuffet en hel generasjon ved å gå fra musikkorientert underholdning til lavbudsjetts reality-TV, og ingen – foruten kanskje Youtube – har tilbudt fullgode alternativer. Samtidig finnes det selskaper som f. eks. Spotify og Apple – mestere på helholdsvis musikkstreaming og intuitive interaksjonssystemer – som i det minste burde fungert som svært god inspirasjon for utviklerne bak «VidZone».

Konklusjon

Slik «VidZone» står i dag er det en god tjeneste for de som villige til å bruke litt tid på å konfigurere spillelister og på å lære seg kontrollene – men det er for tungvint og komplisert til å bli et ekte mainstream-produkt. Hvorfor bruke 10 minutter på å konfiguere en «VidZone»-spilleliste, når man heller kan finne en god kanal på Youtube i løpet av 3 minutter – eller smekke sammen en playliste i Spotify på under et minutt? Målgruppen for «VidZone» er jo først og fremst festglad ungdom, og er det én ting de ikke har nok av, så er det tid. Man må jo tross alt rekke å drikke litt også.

«VidZone» er gratis og tilgjengelig i Playstation Store nå.

PS: Husk å bli Tilhenger av Spill.no på Facebook! Klikk her

About Erling Løken Andersen

Erling er tidligere ansvarlig redaktør i Spill.no, nå styreleder i Omega Media, som eier og driver Spill.no. Erling har jobbet med spill siden 2006; først som spillutvikler, deretter spilljournalist og redaktør.