
Det er en ganske vanlig hobby for PC-spillere som kjeder seg. Klikke litt rundt i Steam, finne noe som ser halvveis interessant ut og punge ut en håndfull Euro for en ny og ukjent spillopplevelse for å fordrive en kjedelig sommerkveld. Av og til treffer man, og av og til bommer man.
Musikk og plattformer
Indie-spillet Rush Bros. gjorde lite for å døyve kjedsomheten, selv om premisset var spennende nok. Jeg liker plattformspill. Jeg liker spill som integrerer musikken i spillopplevelsen. Her skal man styre en (eller to i konkurransemodusen) små DJ-er som løper rundt mellom plattformer på jakt etter mål. Grafikkstilen var grei og musikken hørtes ok ut. Dette burde vel engasjere?
Dessverre ikke.
For det første er det et dårlig plattformspill. Målet har vært å lage et plattformspill med høyt tempo og fin flyt, litt som Super Meat Boy. Det har ikke utviklerne klart, nivåene er oppstykket og kontrollen er for stiv. Den flytende svevedynamikken fra bedre plattformspill finnes ikke i Rush Bros., noe som betyr mange frustrerende partier der enhver flyt du måtte ha oppnådd brutalt blir avbrutt.
Deretter ble jeg skuffet over at DJ-fokuset og det musikalske aspektet bare er et rent overfladisk aspekt av spillet. Jeg hadde forventet meg en tett integrasjon mellom musikken og interaksjonen, at jeg kunne slå av og på instrumenter og aktivere lydeffekter ved å treffe knapper og paneler i spillet, at musikken fulgte spillets handling og at DJ-en jeg styrte hadde en viss innflytelse på lydbildet. Det skjer ikke, sangene er rimelig hjerndød elektronisk musikk som durer og går i bakgrunnen uten noen som helst relevans for spillet.
Til slutt har du en slags konkurransemodus der to spillere kan konkurrere mot hverandre om å klare nivåene raskest mulig, men heller ikke her klarer spillet å engasjere mer enn i et par omganger. De samme frustrasjonene over nivådesignet gjør seg gjeldende også her, og det blir ikke noe bedre av at man kan sabotere for hverandre.
Rush Bros. er et indie-spill laget på autopilot, et forsøk på å kopiere andres spillideer med liten forståelse for spilldesign og hva som gjør et plattformspill bra. Et oppblåst Flash-spill med fin grafikk og grei musikk som ikke er verdt pengene det koster.