Forrige uke besøkte Spill.no EA European Showcase i London for å en første titt på Cryteks nyannonserte actionspill Crysis 3.
Antiklimaks
Blant de klare høydepunktene på årets EA-meny i London fant vi Crysis 3. Spillet var egentlig planlagt som en OMG-lansering på eventet vi deltok på, men på grunn av lekkasje visste hele verden det allerede dagen før. Bummer.
Se video
Men det så ikke ut til å ha tatt luften ut av danske Rasmus Højengaard, Game Director i Crytek. Sammen med en makker som tok seg av Xbox 360-kontrolleren, pekte han og forklarte oss gjennom et utvalgt brett fra deres kommende storsatsing.
Naturlig utvikling
Sist vi forlot “Prophet”, befant han seg i Central Park i New York City. Nå han nå vender tilbake til byen i Crysis 3, er det et svært annerledes syn som møter ham. New York anno 2048 er omgitt av en såkalt Nanodome ved navn Liberty Dome, som har tillatt naturen å gjøre et brutalt comeback i den gigantiske storbyen. Resultatet er at tropiske trær og planter har presset seg frem, og i de fleste tilfellene revet med seg bygninger og asfalt, til byen minnet mer om en jungel enn metropolisen vi kjenner i dag.
Tilveksten byr på et vidt spekter av biotoper, og i løpet av spillet blir vi lovet alt fra store gressletter, til sumper til tette regnskoger. Og midt i dette nye terrenget, som minner mistenkelig på det vi kjenner fra spillet Enslaved: Odyssey to the West, befinner altså Prophet seg, men denne gangen blir han ikke jaget av noen – han er jegeren.
Cell og Ceph i Chinatown
Prophet har oppdaget at Cell Corporation, som står bak de syv Nanodomene som finnes, har reist dem for å sikre seg land og teknologi i jakten på verdensherredømme, og er nå ute etter å styrte dem. Med seg på hevntoktet sitt har han med seg Psycho fra det første Crysis, som bidrar med råd på veien.
De befinner seg i det som en gang var Chinatown, men nå er en tett og fuktig sump. Målet er å ta seg frem til en radiomast i midten av bydelen, men i løypa kryr det av Cell-soldater, og ikke minst de hardbarka Ceph-romvesenene, som i likhet med Cell prøver å overta makten på Jorden.
Predator
Heldigvis er Prophet utstyrt med en rekke nyvinninger på teknologifronten, først og fremst representert av Nanosuit 3.0, som nå lar ham bruke Ceph-våpen. Dette har stor innvirkning på spillbarheten, da Ceph har drøssevis med supervåpen i arsenalet sitt. Selv er han bevæpnet med det kanskje kuleste våpnene av de alle, nemlig komposittbuen.
Denne lar nemlig bæreren angripe mens han ennå er usynlig, noe som byr på helt nye strategier når man skal snike seg frem gjennom det nye terrenget. Det er vanskelig å ikke tenke på filmen Predator. Når jeg tenker etter, er konseptet i Crysis 3 temmelig likt på mange måter.
Frem med buen
Over alt hører vi tropiske lyder. I vannet plasker padder og fisk, og vi hører eksotiske fugler, som garantert finnes fysisk ett eller annet sted i vegetasjonen, der de markerer territoriene sine med forskjellige melodier og skrik. Jeg skal innrømme at Crytek muligens smører litt vel tykt på med ambiensen, og at jeg flere ganger følte for å utbryte “ja, det er greit, vi skjønner: dere har overlegen teknologi. Ikke gni det inn.”. Men jeg har bedre oppdragelse enn som så, må vite.
Vi ser Prophet klatre opp på toppen av en bygning for overblikk, og han oppdager raskt tre Ceph-soldater som mishandler et par mennesker. Ved å se på dem, husker han beliggenheten deres, og de dukker opp som hendige firkanter på skjermen. På tide å gjøre seg usynlig og finne frem buen.
Ladet med stillegående standardpiler, knerter han lett den første Ceph-en, og sniker seg for syns skyld ned til andremann for å ta ham av dage med kniv. Fremdeles usynlig, sniker han seg rundt nummer tre for å få litt oversikt. En drone dukker opp i luften, og den ser ut til å gjennomskue Prophets nanodrakt. Alarmen går, og kaoset begynner.
CryEngine 3
Prophet lader raskt om til sprengladningspiler, og skyter løs. Granater som beveger seg lynkjapt og presist gjennom luften. Hendig. Ved siden av ham ligger imidlertid noe mye mer attraktivt, nemlig en granatkaster en Ceph har mistet. Med denne på skulderen gjør det ikke så mye at fiendene nå strømmer på. Sammen med dem kommer såkalte Scorchers, som bruker flammekastere. Et par velplasserte smell senere, gjør de ikke det lenger.
Over alt hvor Scorcherne har vært, ser vi usedvanlig realistiske flammer, og hver gang noe sprenger i vannet, fyker spruten flere meter i taket. Vanneffektene er rett og slett nydelige. Det samme gjelder oppførselen på de destruktive omgivelsene, som gjør det vanskelig å holde seg i dekning på samme sted over tid.
Den oppegående kunstige intelligensen gjør også sitt for at man hele tiden må holde seg i bevegelse. Det er CryEngine 3 som tar seg av både grafikk, AI og fysikk, og jeg legger merke til at presentrøren gliser stolt når kampene pågår som verst. Selv om han har sett dette hundrevis av ganger før.
Pust i bakken
Etter å ha totalt overkjørt de nærste fiendene og fjernet de svevende dronene, gjør Prophet et kjempebyks, og lander på toppen av en bygning, hvor han nok en gang kan gjøre seg usynlig og roe ned fienden. Etter å ha brukt superslaget sitt til å slå vakten der oppe himmelhøyt, selvfølgelig. Reneste Skippern.
Her oppe får Prophet tid til å summe seg, og får rekognosert litt. Med direkte sikt til radiotårnet, får han oversikt over soldatene som holder vakt, og scanner samtidig en fastmontert kanon som står lenger nede i løypa. Litt Metroid, slår det meg. Spesielt når han finner frem sitt neste ess i ermet, nemlig fjern-hacking. Etter et par sekunder har Prophet fått seg en kanonkompis som mer enn gjerne plaffer løs på sine tidligere eiere. Mens galskapen pågår, kan Prophet lett snike seg rundt og knivstikke Ceph-soldater, for så å lure seg ubemerket opp til tårnet.
Og etter å ha blitt oppdaget igjen, legger den Crytek-ansatte i London ned Xbox-kontrolleren. Demonstrasjonen er over. Jeg merker at jeg har lyst til å se mer, selv om jeg ikke føler at Crytek evnet å presentere så altfor mange overraskelser.
Høye forventninger
Kanskje jeg har blitt for vant til at Crytek leverer knallsterke visuelle og teknologiske funksjoner, kanskje jeg vært mer imponert om det hadde vært en ny serie fra en ukjent utvikler som presenterte sitt første spill. Men selv om grafikken er mildt sagt strålende, og resten av det tekniske leverer til toppkarakter, sitter jeg igjen med en følelse om å ha sett alt annet før. Mange ganger.
Men det har lite å si for fans av Crysis. Crysis 3 avslutter trilogien om Prophet, og det burde telle for noe. Samtidig ser det ut til at utviklerne virkelig har tenkt gjennom mulighetene til å variere spillbarheten etter omgivelsene, og det er tydelig at de skjønner hva de driver med. Dette er ikke noe obligatorisk oppfølger av en toppselger, det er et ærlig produkt fra en av verdens mest teknisk kapable utviklerstudioer. Så får tiden vise om det er gøy å spille også.
Crysis 3 utvikles av Crytek og utgis av Electronic Arts for PC, Xbox 360 og Playstation3 . Spillet lanseres til våren 2013. Turen til London ble dekket av Electronic Arts.