Axel McCoin er en hardbarka politietterforsker i 2050-tallets Viridis. Han var tidligere kjent som byens beste politimann, men personlige problemer har satt en effektiv stopper for det. Nå må han balansere sitt narkotikaproblem og hukommelsestap, samtidig som han prøver å finne en seriemorder som parterer ansatte fra et av de mest innflytelsesrike techselskapene i byen.
Hvis dette var utgangspunktet for en film, ville jeg utvilsomt ha sett den. Et klassisk neo noir-plot satt til en dystopisk framtid? Ja, takk!
Er det forresten lov til å kalle dette en neon noir?
La oss bare få det på bordet med en gang. Det visuelle designet her er utrolig interessant, og som regel nydelig å se på. Med en svært estetisk 8-bit-variant på karakterene i selve spillet, med omgivelser 2,5D. I tillegg til dette får du presentert enkelte kuttscener i noe som ligner på manga-estetikk.
Legg på et drivende synthbasert lydspor, så har du alt du trenger for en god neon noir.
Premisset for historien har jeg allerede vært inne på. Og historien fortelles på en god måte. Problemet er at selv om spillet ikke er spesielt omfattende, så tynnes historien ut etter hvert. Når det er sagt er den aldri uinteressant.
Selve spillet kan deles opp i etterforskning og kamper. Etterforskningen kan bestå av navigering, enkel oppgaveløsning, snakke med folk og undersøke åsteder. Og selv om disse elementene isolert sett kan være interessante, så blir det igjen litt tynt. Det er litt for lite å gjøre rett og slett. Sånn sett kan man se dette mer som en interaktiv grafisk novelle med et kampsystem.
Kampsystemet er som et gammeldags turbasert RPG. Du velger om du skal angripe, forsvare deg eller bruke noen av de andre egenskapene dine. Jeg syns det taktiske elementet er særdeles grunt, og det gjør at kampene fort blir fryktelig kjedelige. Underveis plukker du opp flere egenskaper gjennom nye implantater.
Bosskampene avsluttes dessuten med en enkelt QTE. Om det ikke er særlig utfordrende er det iallfall gøy å se de brutale pixelavslutningene.
Neon Blood er et spill med som har mye potensial og høye ambisjoner, sett til budsjett. Dessverre klarer ikke spillets mekanikker og gameplay-loop å følge opp det helt nydelige førsteinntrykket, men de skal ha for forsøket.