Lekkasjer er den nye måten å annonsere spill på. Jeg nekter simpelthen å tro at lekkasjen av Assassin’s Creed IV ikke var et nøye planlagt PR-stunt. På samme måte nekter jeg å tro at den engelske butikkjeden Tesco tabbet seg ut og “tilfeldigvis” kom til å publisere et nytt Call of Duty-spill fra Infinity Ward i nettbutikken sin, komplett med cover og alt.
Smart er det. Sender du en pressemelding til spillpressen sukker de oppgitt og lager en sak av ren pliktfølelse. Skjuler du pressemeldingen som en lekkasje tenker et par tusen spillmedier over hele verden at de sitter på et scoop, også kan de le litt av Tesco og Activision som ikke klarer å holde på hemmeligheten sin i samme slengen.
Spøkelser
Samme kan det være. Jeg ser ingen grunn til å tvile på at Call of Duty: Ghosts ikke er det neste spillet i Call of Duty-serien. Coveret ser autentisk nok ut, Infinity Ward-logoen stemmer med toårsplanen til Activision der Treyarch og Infinity Ward lager Call of Duty annethvert år, og, ja. Tiden er vel inne til å starte hypemaskinen før lansering om syv måneders tid.
Hva tittelen Ghosts innebærer overlater jeg til dere å spekulere i. Selv satser jeg på et militærskytespill inspirert avTVNorge-programmet Åndenes Makt der en spesialenhet ledet av Tom Strømnæss skal bekjempe spøkelser i ulike hjemsøkte hus og leiligheter.
Call of Duty: Ghosts er ikke offisielt annonsert av Activision ennå.
Kilde: Rock, Paper, Shotgun