Five Nights er kanskje den mest produktive spill-serien på markedet akkurat nå. Åtte måneder etter at første spill kom ut er trilogien fullført. Det kom som en overraskelse på fans at plutselig var spill nummer 3 tilgjengelig på markedet, kun dager etter at traileren ble lansert. For oss dumpet det inn et tips om spillet to uker etter lansering.
Jeg ble pekt ut som frivillig for tredje gang til å spille gjennom FNAF, kun fordi folk vet at jeg hater skrekkspill.
Scott Cawthon, skaperen av serien, har tydeligvis funnet en ny markedsmodell som fungerer. Billige spill, promotert av store Lets Play aktører (markiplier) og hyppige utgivelser har gjort ham til en en av de store indie-aktørene på markedet. Det negative med dette er at spillene oftest føles mer som en tilleggspakke enn en oppfølger. Det tredje kapittelet er ikke et unntak fra denne regelen.
Historie
Ingen overraskelse her. Du har verdens verste jobb som sikkerhetsvakt i en pizzasjappe som også har animatroniske roboter som underholdning. Denne gang er vi mange år inn i fremtiden hvor nye investorer håper at mange har glemt de grusomme hendelsene og vil relansere franchisen. Det betyr at de har også funnet frem en av de animatroniske dukkene fra fortiden.
Mange minispill som kan aktiveres hvis du vet hvor du skal klikke på skjermen.
I motsetning til de forrige spillene er det dukket for litt mer psykologisk underholdning. Det er kun en dukke som kan drepe deg, men resten vil dukke opp og gi deg noen heftige jump-scares mens du spiller. De er ikke virkelige, men dukker opp som flash på skjermen din. Når dette skjer kan du garantere at noe annet venter rett rundt hjørnet.
Denne gang er du ikke beskyttet av elektroniske dører eller masker heller. For å unngå å bli drept må du lure den eneste virkelige dukken inn i et annet rom ved hjelp av audiovisuelle virkemidler. Du har kun et begrenset av disse før du må reboote pcen din. Noe som gjør deg hjelpeløs i de sekundene det tar å gjøre dette. Det er da panikken virkelig slår inn.
Å, glemte jeg å fortelle at du denne gang også må passe på at den animatroniske dukken ikke kommer seg inn via luftsjakten. Så nå er det to lag av kart du må passe på.
Dette vil skje garantert når du minst ønsker det
Det ser ut til at Cawthon også har forstått selv at konseptet alene ikke rettferdiggjør et fullstendig spill, og har puttet inn mange hemmeligheter som forteller bakgrunnshistorien. Blant annet er det pixelrelaterte minispillet tilbake, men også å klikke på bakgrunnsbilder og plakater vil åpne opp litt mer informasjon om hva som har skjedd. Dette har liten effekt for dem som bare vil overleve fem netter, men hos andre kan det være morsomt å finne ut om bakgrunnshistorien.
Konklusjon
Dette er en kort anmeldelse, fordi det er rett og slett ikke mer å si. Dette er ganske likt både spill nummer 1 og 2 i serien. Grafikken er upåklagelig, og setter opp stemningen nøyaktig slik den skal være for å skremme deg. Dessverre er det så mange likheter i spillmekanismen at jeg føler at dette er ikke et nytt spill. Det er mer som om jeg har lastet ned en mod til spillet.
Du vet nøyaktig hva du får, og hvis du vil ha mer av det samme er det bare å sette i gang. For undertegnende håpes det at Cawthon finner en måte å utvikle konseptet i større grad enn hva han gjør nå. Jeg kan vente lengre enn tre måneder for at det skal skje.