Da Norsk filminstitutt delte ut sine prosjektmidler 2. mars, var 12 av de 22 utvalgte prosjektene innenfor spillbransjen. Til sammen bevilget NFI 6.753.500 kroner i utviklingsmidler denne tilskuddsrunden. Og det er mange spennende prosjekter på trappene fra norske spillutviklere.
Degrees of Separation
Produksjonsselskap: Moondrop AS
Tilskudd: 530.000 kroner
Plattform: PC
I dette samarbeidsspillet må to spillere jobbe sammen for å løse forskjellige oppgaver og utfordringer. Skjermen er delt i to og hver spiller har krefter som går på enten kulde eller varme. De temperaturforskjellene man skaper skal også påvirke spillverdenen. Spillet vant NM i Gameplay i 2014.
Through the Woods
Produksjonsselskap: Antagonist AS
Tilskudd: 1.000.000 kroner
Plattform: PC
Dette er debutspillet til Antagonist og planen er at det skal ut i løpet av 2016. Through the Woods er et tredjepersons skrekkspill, satt til Norges vestkyst. Spillet skal ha et stort fokus på historie og stemning. Og din karakter er kun utstyrt med en lommelykt for å finne fram i mørket.
The Mosaic
Produksjonsselskap: Krillbite Studio AS
Tilskudd: 1.000.000 kroner
Plattform: PC, Mac, Linux, PS4 & iPad
Etter suksessen med Among the Sleep prøver Krillbite seg med et eventyrspill, som skal ha en unik estetikk og lyd. Atmosfære skal visst spille en stor rolle i dette 2,5D-spillet.
Kodenavn Svalbard
Produksjonsselskap: Red Thread Games AS
Tilskudd: 975.000 kroner
Plattform: PC
Ideen med et rollespill satt til et postapokalyptisk Spitsbergen høres i utgangspunktet ut som en kjempeide. Menneskene forsøker å bygge opp sivilisasjonen igjen og nøkkelen til det ligger på Svalbard.
Iconoclasts
Produksjonsselskap: Bifrost Entertainment AS
Tilskudd: 500.000 kroner
Plattform: PC, Mac, Linux, PS4 & Vita
Det knytter seg spenning til kommende Myriad fra Bifrost, men Iconoclasts ser også spennende ut. Et spill som henter inspirasjon fra klassikerne innenfor metroidvania-sjangeren, med retrografikk og utfordrende bosskamper.
Moons of Madness
Produksjonsselskap: Rock Pocket AS
Tilskudd: 500.000 kroner
Plattform: PC/Konsoll
Moon of Madness er et førstepersons skrekkspill som henter mye inspirasjon fra den originale skrekkongen, HP Lovecraft. Bland hans mørke tanker med sci-fi, og du har noe som har potensial til å bli svært skremmende.
Corroded
Produksjonsselskap: Encircle Games AS
Tilskudd: 300.000 kroner
Debutspillet fra Encircle Games er en online brawler for du inntar rollen som en robot, og kjemper mot andre roboter, til kun en står igjen. Her er det både forskjellige klasser og et rankingsystem. Spillet har hentet inspirasjon fra Warcraft 3-modden Warlocks.
Pode
Produksjonsselskap: Henchman & Goon AS
Tilskudd: 1.000.000 kroner
Plattform: PC / Konsoll
I dette puzzleeventyret spiller du en stein som skal hjelpe en fallen stjerne å finne veien tilbake til himmelen. Spillet har et særegent uttrykk og henter mye inspirasjon fra den norske nasjonalromantikken og vikingtida.
The Astonishing: Rise of G.N.E.A
Produksjonsselskap: Turbo Tape Games AS
Tilskudd: 300.000 kroner
Et digitalt turbasert brettspill, som er basert på Dream Theaters-konseptalbum med samme navn, hvor to faksjoner kjemper om å bli den mest innflytelsesrike. Turbo Tape Games har god erfaring med å gi ut digitale brettspill.
Manual Samuel
Produksjonsselskap: Perfectly Paranormal Ozan Drøsdal
Tilskudd: 225.000 kroner
Plattform: PC
Dette er kanskje det snåleste spillet blant de utvalgte. Du er død, men har gjort en avtale med døden om å leve i 24 timer, helt manuelt. Det betyr at spilleren blant annet må puste og blunke for karakteren. Utfordringer og humor er i førersetet her.
Skate Lines
Produksjonsselskap: Agens AS
Tilskudd: 500.000 kroner
Plattform: Mobil
Dette skatespillet er planlagt utgitt til sommeren. Spillet skal inneholde et imponerende antall triks og gi den virkelige skatefølelsen. Det har vært viktig for gjengen bak, som deler en genuin kjærlighet til skating.
Fugl
Produksjonsselskap: Muunluun AS
Tilskudd: 223.500 kroner
Plattform: Mobil, PC/Mac og VR
Det eneste av spillene som utvikles med VR i tankene. Her er jobben din å styre en fugl gjennom et 3D-landskap i voxelgrafikk. Miljøene genereres forskjellig fra gang til gang, så ingen gjennomspilling blir lik.