Klokken 14 idag dukket det opp en video på Nintendo’s Youtube kanal ved navn Development Update on Metroid Prime 4 for Nintendo Switch hvor Nintendo’s Shinya Takahashi gav oss en oppdatering på hvordan det ligger an med Metroid Prime 4, som ble annonsert på E3 for halvannet år siden.
– Jeg ønsket å tale til dere i dag for å gi dere en oppdatering på Metroid Prime 4, den nyeste tittelen i Metroid Prime serien.
– Vi forstår at det er knyttet stor forventning hos Metroid Prime fansen til dette spillet, vi har følt det spesielt fra alle de lidenskapelige ordene vi har hørt fra fansen helt siden vi annonserte spillet på E3 for to år siden.
– Helt siden den gang har vi ikke kunne gitt dere en oppdatering på hvordan det lå an med spillet, da det fortsatt var under utvikling, og mens dette faller oss tungt for hjertet, må vi nå fortelle dere at produktet av utviklingen ikke er av den kvalitet vi holder til en oppfølger i Metroid Prime serien
– Vi har derfor bestemt oss for at utviklingen av spillet der den er i dag har problemer, og vi har tatt en vanskelig beslutning om fremtiden til prosjektet. Vi skal nå gå gjennom strukturen bak utviklingen og forandre det.
– Mer spesifikt har vi bestemt at produsent Kensuke Tanabe skal jobbe sammen med studioet som utviklet de originale Metroid Prime spillene, Retro Studios i USA, og restarte utviklingen helt fra starten av. Gjennom å samarbeide med Retro Studios tror vi at vi kan levere et produkt som vil leve opp til fansens forventninger.
– Dette er ikke en beslutning vi tar lett på. Dette betyr i bunn og grunn at vi restarter utviklingen helt fra starten av, så ferdigstillingen av spillet vil bli utsatt fra det vi hadde planlagt. Vi innser at denne forsinkelsen vil virke skuffende for de som har sett frem til lanseringen av Metroid Prime 4.