Nok et mesterverk fra Bioware
0

Nok et mesterverk fra Bioware

mar 08 Spill.no  

Er det mulig for Bioware å drite seg ut? Med «Mass Effect 2» og «Dragon Age: Origins» klarte de å levere to rollespill som ikke bare fremstod som noe av det beste som har skjedd sjangeren på mange år, men også to rollespill som videreførte og moderniserte sjangeren, samtidig som den var tro mot rollespillrøttene. Og nå lanserer de «Dragon Age II» – nok et rollespill som våger å tråkke nye stier samtidig som det tar med seg gammel ballast, på godt og vondt.

Levende verden

Sist vi spilte «Dragon Age» besøkte vi Ferelden – et goldt og ugjestmildt område av fantasiverdenen Thedas. De demoniske Darkspawn-skapningene invaderte landet, og anført av vår egen helt ble styrkene slått tilbake.

I «Dragon Age 2» befinner vi oss nok en gang i Ferelden. I samme tidsepoke som det første spillet. Men denne gangen slåss vi ikke mot de invaderende Darkspawn-styrkene, vi følger en adelig familie på flukt fra de blodtørstige demonene. De kommer seg over havet, og ender opp i Kirkwall – en gigantisk by med en blodig historie. Gruvedrift og slavehandel har satt sitt preg på området, og våre venner, som nå har flyktningstatus, sliter med å få innpass i byen.

Det tar ikke mange timene før «Dragon Age 2» fester grepet. Formelen er den samme som i andre Bioware-titler: vi knytter bånd til hovedpersonene, som alle har bakgrunnshistorier og gjennomtenkte personligheter. Vi lever oss inn i spillverdenen som er full av mytologi, historie og detaljer. Og før vi vet ordet av det er vi fortapt.

I motsetning til forgjengeren får vi ikke definere bakgrunnshistorien og rasen til vår helt, Hawke. Dette gjør at Bioware har klart å pakke en enda mer engasjerende historie inn i spillet. Ved å definere bakgrunnen vår før vi får kontrollere Hawke, får vi også en dypere følelse av tilhørighet til spillverdenen. Og det er en dramatisk historie vi får servert. Det begynner som en kamp for å bygge opp igjen familiens navn og ære, og ender opp som gedigen og storslagen fantasy fra øverste hylle.

Strømlinjeformet kampsystem

På samme måte som Bioware gjorde en del endringer i spillmekanikkene fra «Mass Effect» til «Mass Effect 2», har også «Dragon Age 2» utviklet seg fra forgjengeren. Kampsystemet sjokkerte meg i starten, min rogue-karakter denget løs på fiendene som i et hvilket som helst hack’n-slash-spill, og jeg fryktet at Bioware hadde kastet alle rollespillmekanikker over bord og gjort om «Dragon Age 2» til et rendyrka actionrollespill.

Men etter noen timer begynner nyansene i systemet å åpne seg. Det går kjappere, det flyter bedre, og selv om det til tider er mer kaotisk enn før, er den samme dybden fortsatt til stede. Man kan detaljstyre alle kompanjongene sine, og også programmere de med logiske adferdsmønstre. Ønsker man å gå i dybden, ligger det grundige rollespillsystemer i bunnen. For meg så ble kampene en aldri så liten opptur. Mange av kampene kan utføres som rene actionscener, der man bare trykker i vei, slåss, og bruker taktiske spesialangrep. Andre kamper krever mer planlegging og tenking, her må detaljstyringen inn. Men flyten er der hele tiden, og jeg føler at Bioware har modernisert kampsystemet på riktig måte.

Derimot er det andre elementer som sårt trenger å moderniseres. Selv om grafikken som regel flyter silkemykt, enten man slåss eller utforsker, er «Dragon Age 2» grafisk utdatert i forhold til hva vi er vant til i dagens spill. Fiender dukker opp fra ingensteds hen tretti meter foran en, gress og landskap mangler sårt litt ekstra teksturer og detaljer, og menneskeanimasjonene er stive og gammeldagse.

Dette speiler seg også i spillets regi. De mange dialogene er stive, livløse og rigide. Spillfigurene står i giv akt og snakker med hverandre, og jeg savner en mer spennende dramaturgi i spillets presentasjon.

Og det er dette som forhindrer meg fra å hente frem sekseren. «Dragon Age 2» er nemlig et helt ypperlig rollespill, med et modernisert og velfungerende kampsystem, som sårt trenger å pusse opp presentasjonen og regien sin. Dette er akkurat så dypt og engasjerende som vi er vant til å få servert fra Bioware, og et must for alle som er glad i rollespill.

Se flere bilder fra «Dragon Age 2» på neste side!

«Dragon Age 2» utvikles av Bioware og utgis av Electronic Arts. Spillet lanseres på Xbox 360, Playstation 3 og PC 10. mars.

Les også:

Nytt spill fra Halo-skaperne

Lekket rolleliste fra GTA V?

Drama i ringen – Fight Night Champion

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.